- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
22

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Søren Kierkegaards ældre samtidige i Danmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kativ, det vil sige, gøre sig det i den givne Erfaring
foreliggende Indhold klart og tydeligt, for den kan blive
spekulativ, det vil sige: opstille sine videre gaaende
Hypoteser ud fra dette Grundlag. Og dertil kom, at
Sibbern i den interessante Udviklingsfilosofi, lian tidligt
kom ind paa, opfattede Tilværelsen som en stor Proces
eller et System af Processer, der foregaa ud fra mange
forskellige Udgangspunkter. i)et er Udviklingens
sporadiske Karakter, han især lægger Vægt paa. Da den
Erkendende nu selv er et af disse mange Udgangspunkter,
og selv er stedt i en af disse sporadiske
Udviklingsprocesser, kan lian umuligt overskue det Hele. Uagtet
vi ere Led i den universelle Tilværelse, og dennes
inderste Væsen derfor ogsaa maa røre sig hos os, saa
kunne vi dog fra vort Stade ikke danne et sluttet Billede
af det hele Verdensliv.

Det var derfor fast begrundet i hele Sibberns
filosofiske Anskuelse, naar lian optraadte med en, særligt mod
Heiberg rettet, Kritik af den Hegelske Filosofi (1838), et
Skrift, som indeholder mange sunde og dygtige Tanker
og gør den danske Filosofi Ære. — At lian lier kaldte
Heiberg en filosofisk Dilettant, gjorde, at Heiberg nogle
Aar efter i »En Sjæl efter Døden lod Sibberns Skrifter
høre til Biblioteket i Helvede.

Sibberns religionsfilosofiske Opfattelse gik ud paa,
at det religiøse Indhold skulde tages som ethvert andet
givet Erfaringsindhold. Det gjaldt at leve sig ind
deri og finde dets Værdi og Gyldighed. Han var i lige
Grad imod den rationalistiske eller spekulative
Omsætning af den levende, personlige Tro til abstrakt Begreb
og imod den ortodoxe Hævdelse af Dogmerne som ydre,
objektive Sandheder. Det var fra forst af Modsætningen
til Rationalismens Forstandstørhed, som bestemte Sibberns
Stilling her. Alen som Aarene gik, følte han sig mere

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free