- Project Runeberg -  Kunstkammeret. Dets stiftelse og ældste historie /
2

(1897) [MARC] [MARC] Author: H. C. Bering Liisberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ti

KUNSTKAMMERET

Saaledes havde Medieeerne i deres Palads i Florens ei
Bibliotek og en Samling, ikke biot af Kunstværker, antike og moderne,
til hvilke de største Mesteres Navne paa alle Omraader, vare
knyttede, men ogsaa af naturhistoriske Genstande og
„Rariteter", af vilde Dyr som Lover, Giraffer, Krokodiller m. in., — «’l
Musæum, der stod som Idealet for alle Europas Fyrster. Hvilken
Rolle „Rariteterne" spillede selv her i det Land. hvorfra hele
Oplysnings-Bevægelsen udgik, ses tilstrækkeligt af den ene
Omstændighed, at et „Enhjørningshorn" blev ansat til en Værdi af 600LI
Fl., medens Billeder, endog af de berømteste Malere, ikke sattes
højere end til 100 Fl.

Med Sansen for Minderne fra den klassiske Tid var der
naturlig fulgt en særlig Interesse for dens berømte Personer. Der
uddannede sig en fuldstændig Dyrkelse af store Mænds
Fødsels-og Gravsteder og af deres jordiske Levninger. Alfons af Aragonien
betragtede i Padua med Ærefrygt Livius" Ben og opnaaede endelig
ved sine Bonner en Armknokkel af den berømte Forfatter.
Saaledes vaktes ogsaa i Italien den historiske Fantasi, der i det
øvrige Europa kom til at spille en saa stor — til Tider altfor
stor Rolle i Kunstkamrene.

Det var i øvrigt intet Under, at de italienske Samlinger kom
til at staa i første Række, thi i Italien var man endnu stadig paa
klassisk Jord. og denne Jord var rigere end nogen anden paa
litterære og kunstneriske Mindesmærker om den svundne Stortid,
hvis Præg de mange Aarhundreder ikke heller havde formaaet at
udslette hos Folket. Og etnografiske Genstande samt fremmede
Verdensdeles Dyr og Planter kom til Italien længe for til noget
andet Land i Europa, paa Grund af Beliggenheden ved
Middelhavet. Over Levanten havde Italien længe staaet i fredelig
Forbindelse med Endepunkterne for Karavanhandelen paa Indien og
Persien. Og endelig udgik fra Italien en lang Række af
Opdagelsesrejser, hvis Resultater forst satte Frugt i Hjemlandet. Det
var Italieneren Kolumbus, der først udtalte de moderne Ord: il
mondo é poco o: Verden er ikke saa stor, som man tror.

Medens Samlerlysten i Italien stadig var ledsaget og
kontroleret af den nedarvede finere Smag og en klassisk Modstand
mod det taagede og uklare, antog den hos de mindre dannede
Europæere Nord for Alperne de sælsomste Former. Her havde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:42:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunstkamme/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free