- Project Runeberg -  Kunstkammeret. Dets stiftelse og ældste historie /
66

(1897) [MARC] [MARC] Author: H. C. Bering Liisberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66

at vide, men desværre lærer man ikke deraf noget af Indholdet
at kende. At de fleste af de endnu paa Rosenborg og til Dels i
Nationalmuseet opbevarede Kunstdrejersager hore herhen, er
utvivlsomt. Mange af disse Sager, der oprindelig alle have hort hjemme
paa Kunstkammeret, maa være udførte af den berømte Hans
Zwick i Nürnberg. I April 1664 blev der udstedt Pas for Peter
Otto „Stadt- und Kunstdrechsler zu Nürnberg" med fem Kasser,
vog: 3 Centner „worinnen einige Sachen, so wir zu sehen
be-gehren." At Kongen ikke nøjedes med at se paa Sagerne,
fremgaar af Mandens Hjempas, August s. A., hvor det hedder, at han
var kommen „mit einigen ihm abgekauften Sachen". Ved en
anden Lejlighed kommer Tilfældet os til Hjælp. Den 27 August
1664 udstedes der nemlig Pas for Hans Heutschen fra Nürnberg
„mit einigen in Ballen eingepackten Sachen, so wir zu unserm
Behuff erhandelt." Det var, som vi faa at vide i Doppelmayrs:
Historische Nachricht von den Nürnberger Mathematecis und
Künst-lern, en mekanisk Vogn, der kunde kore af sig selv, og dernæst et
mærkeligt Kunststykke, der beskrives yderligere i Mtillers: Entdecktes
Staatskabinet. Forfatteren havde selv besøgt Kunstneren, der var
en gammel uanselig Mand, og hos ham set dette Kunststykke,
der fremviste 72 udskaarne Figurer, Haandværkere i Arbejde.
Naar man drejede paa et Hjul, bevægede Figurerne sig og
foretog deres forskellige Arbejde, hver efter sin Profession.
Kunstneren havde tilligemed sine Sønner arbejdet derpaa i atten Aar,
og det ansloges til en Værdi af 1500 Gylden.

Dette Kunststykke, til hvilket der ifølge Hans Balches
Snedkerregnskab i Oktober Maaned s. A. blev lavet en Skulle, 4’/s Alen
lang og 2 Alen bred, fik først sin Plads i det ottekantede
grundmurede Lysthus i „Krumspringet" i Kongens Have. hvor det endnu
fandtes i 1673, men kom senere op paa Kunstkammeret.

Ret detaillerede Oplysninger om Kongens Indkob i Nürnberg
faar man gennem den tyske Kancellisekretær Jodocus Herman Uhlichs
Breve fra en Rejse, som ban foretog for Frederik d. III. Man
faar gennem dem et levende Indtryk af den Ivrighed, hvormed
Rariteter og Kunstsager eftersporedes af Samlerne. Det første
Brev er dateret Nürnberg d. 10 Juni 1665.

Uhlich er ankommen d. 8 Juni og har straks, efter Kongens
Befaling, sat sig i Forbindelse med de „künstlichsten Meistern in

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:42:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunstkamme/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free