- Project Runeberg -  Kunstkammeret. Dets stiftelse og ældste historie /
130

(1897) [MARC] [MARC] Author: H. C. Bering Liisberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

130

Malerisamlingen

Ved Indretningen af „Schilderey-Kammeret" og senere i den nve
Bygning af Galleriet havde man lige saa lidt tænkt paa at danne
en Kunstsamling i Nutidens Forstand, som inan i selve
Kunstkammeret havde haft for Øje at oprette en videnskabelig Samling.
Sligt var Tiden ikke moden til. Hovedformaalet var i kort Begreb
at give en saa righoldig Fremstilling som muligt af alt, hvad
Jordens Kres kunde fremvise, særlig af hidtil ukendte og derfor
mærkelige Ting. Dette gor sig gældende langt ned i Tiden, ogsaa
ved Indkøb af Malerier. I Udlandet skaffede man sig Billeder af
de „fornemste Mestre"; naar biot de kendte Navne vare
repræsenterede. og Indholdet faldt i Tidens Smag, saa’ man ikke saa nøje
paa Maleriets kunstneriske Værdi; eller ogsaa søgte man at faa
Billeder af Genstande, som man ikke kunde faa selv. Hjemme
var man ivrig efter at faa mærkelige Personer afbildede, hvad
enten deres Mærkelighed var at søge i deres Krigsbedrifter,
Kunstfærdighed og moralske Egenskaber, eller den biot bestod i en eller
anden rent fysisk Ejendommelighed. Paa denne Maade blev
Malerisamlingen et fuldstændigt Supplement til det virkelige
Kunstkammer.

Efter det lidet vi kende til Frederik d. III’s egne Indkøb af
Malerier, synes det imidlertid, at der har været udvist mere
Skønsomhed, mere Kritik ved Valget, end under hans mindre
kunstinteresserede Søn og Efterfølger. Christian d. IV’s Born havde
alle Sans for Kunst. Den udvalgte Prins samlede paa
Raderinger og fik Rembrandtske Blade forærende af sin Fader; Leonora
Christine malede — efter flere Vidnesbyrd — fortræffelige
Portrætter, og et endnu paa Rosenborg bevaret Portræt af en Præst
i Bremen, malet af Frederik d. III, medens han var Biskop her,
viser, at ogsaa han havde gode kunstneriske Anlæg.

Vi se ham da ogsaa straks i de førsle Aar af sin Regering
gøre forskellige Indkøb af Malerier. I 1652 leverede den
koben-bavnske Købmand Baltzer Condevin forskellige „Schildereyen" —
som man ellers ikke har nogen Oplysning om — for 110 Rdl.
Samme Aar eller i de förste Maaneder af 1653 fik Frederik d.
III fra Holland det store Maleri af Jakob Jordaens: Nymfer smykke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:42:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunstkamme/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free