Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tillägg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
203
beträffar, berättar Spalatin, huru han räknat ut,
att tack vare påvens beviljande av 30 års avlat för
varje liten del av de otaliga reliker (själve Fredrik
den vise hade för stora summor anskaffat till
staden 5,005 sådana av de mest skiftande slag
-se’ Hj Holmqvist, Luther, Loyola, Calvin, i deras
reformatoriska genesis, Lund, 2:a uppl. 1916), som
där finge utställas, icke mindre än 127,799 (!) års
avlat kunde vinnas genom ett enda besök vid den
relikfest, som hölls 1518.
Till sid 133■ >>Det är va g av noden> att aUt
titeri avskaffades i hela kristenheten.» Man må
härvid komma ihåg, hur tiggeriet uppfattades
under medeltiden ur sedligt-religiös synpunkt. Det
icke blott tolererades, utan rent av omhuldades på
allt sätt. Å ena sidan trodde sig givaren genom sin
allmosa utföra en förtjänstfull gärning, som
befordrade hans salighet, och å andra sidan visste
vrkestiggaren att omge sig och sin hantering med
ett sken av religiös helgd, med en helgongloria,
= 4-4- +;rrn^ript snart blev idealet för den medeltida
sa att tiggciiLu
fromheten och sedligheten. Till inplantande av
denna livsuppfattning bidrogo framför allt
tiggar-ordnarne, som satte tiggeriet i system och gåvo det
den sedligt-religiösa motivering, som tilltalade
tidens andliga smak. Det är då ock lätt att förstå,
hur Eck i Luthers radikala förslag att helt enkelt
upphäva samtliga tiggarordnar genast vädrade
ett farligt kätteri och därför lagade, att detta med
eftertryck betonades i den bannbulla, som han
utverkade i Rom mot den förhatlige reformatorn.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>