- Project Runeberg -  Lapperne og den lapske Mission /
155

(1866) [MARC] Author: Jens Vahl - Tema: Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første Afsnit - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

’ t
,
»

155

det et tykt Smykke, og paa Skjødet havde det en Solvbolle fuld af
Selvpengr.

Fremdeles antager Schesser den saakaldte Storjunker for at være et
Billede af Tjermes. Dette er dog neppe rigtigt, ligesom han vist heller
ikke er at anse for dennes Bikariiis,·ttteti snarere som en Skytcgnd, lige-
som han jo ogsaa kaldtes Seeite eller Store Passe. Storjnnkeren dyrkedes
ivrigt, fordi man antog, at haii havde Herredømme over alle Dyr. Hatt
vilde vel altsaa nærmest svare til Leib Olmak eller maaske til Horongalis,
og hans Navn vilde vel da være en anden Benævnelse paa Thor. Hati
kjendte-? iøvrigt ikke af de sinsle Lapper, heller ikke i de sydlige Lapmarker,
knn i Lulealapntark synes hati at veere kjendt, og Tornceittz beretter, at
hati kuii aabenbarede sig i et Bjerg ved Gratreesk (Luleälapmark). I
Norge var hatt paa Leems Tid ukjendt, men synes dog tidligere at have
vcere dyrket« der. Hati afbildes ved Treesoeiter, og naar flere as disse
ere samlede, forestille de ham og hans Familie eller Tyende.

Disse Gndesagn ere forskjellige fra de norske Lapper6, med hvilke
de svenske Lapper imidlertid havde Troeti paa Saivoverdenen tilfælledö.
Deres Gndeleere synes at vcere renere, enten det nu kommer deraf, at
den har modtaget storre Paavirkning as Christendommen, eller at den er
ældre og saaledes sit Udspring og Erindringer-tie fra Noah Dage nærmere,
thi paa begge Maader knnde det forklarevs. 8 Kaitoiti fortælles et Sagtt
om, at Verdett var skabt ved Saral, hvilket synes at tyde hen paa de
norske Lappers Forestillinger om Sarakka. Ogsaa dyrkedes Solen og en
Mængde himmelske, jordiske og underjordiske Aander-, nogle af disse til-
skreves knn Magt til visse Tider, saaledes Knova manno i Febrttar,
Jalnoherra (Jnleherren) om Julen, Picegges Hllma eller Vindenes
Gnd, Rnotta eller Druotta (Drotten), svarende til de norske Lappero
Joulogadze, paa Juleafte11. Denne Rnotta, der ogsaa kaldtes Struot,
og sont Ohrling mener, svarer til den syriske Askarte, mener Schroder,
skulde vcere samme Gitd som Soleti (Poeive). Lapperne hensatte i Birkernes
Toppe Kar med RenedyrsmtelL som deti fra Syden kommende Gud
skulde æde. Noget Lignende fortælles ogsaa om Gronleenderne«

Den eneste Gud, de svenske Lapper opreiste Billeder for, var Passjos
afka. Denne Gndindes Billede stod ved den hellige Dor paa Hytten,
og det Kjed, der kastedes ind gjennem denne, skulde saaledes passere hendes
Blik, inden det kom ind i Hytten. Ogsaa Jcegeren sknlde for snt Ind-
trcedelse i Hytten forsone det ndgydte Blod og nedgrave det dræbte Dyrs
Hovedskal for Gndindens Fodder.

De sinske Lappers Gndeleere synes at have været den samme som
de norsfes, eller rettere at have staaet midt imellem denne og de svenskes·
Overgnden kaldte-I, sont ovenfor bemærket, Okko (Torden, Thor), og
hans Hustrii Afka-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:50:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lapmission/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free