Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
88
PÅ LIFVETS IIAF.
sann, måste taga i betraktande både Gud,
menniskan oeli verlden. Dess syfte är
att söka känna allt, att så långt som
möjligt förstå sitt föremål; och dess subjekt
är den [tänkande, för filosofiskt arbete
utrustade menniskan. Vidare får
filosofien icke börja sitt arbete utan hänsyn
till det som är, utan måste den tvärtom
taga full hänsyn dertill, och det i den
anden som älskar allt som är älskvärdt:
den får icke vara förutsättningslös, och
icke likgiltig, o ni den skall vara sann.
Den måste utgå från det empiriska och
fortskrida till det spekulativa: från det
iakttagna till det man deraf genom
begrundande kan lara. Filosofiens slutmål
är visserligen ett vetande blott, dock är
detta vetande af betydelse för lifvet.
Teologien är den vetenskap genom
hvilken det kyrkliga medvetandet söker
fatta sitt eget lifsinnehåll med högsta
tänkbara grad af vetenskaplighet. Till
detta lifsinnehåll hör Gud sjelf såsom
genom Kristus inneboende i Andens
sam-fund; menniskan i sin sedliga
sjelfbestäm-melse förhållande till Gud och verld; samt
den gestalt med hänsyn till lärobegrepp,
författning och gudstjenstfirande, som det
k3^rkliga lifvet skapar sig.
Med dessa bestämningar af filosofien,
och teologien, är det tydligt, att den se-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>