Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SKAPELSEN - FÖRKLARING - Elohim
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
PÅ LIFVETS HAF.
145
"majestätspluralis", såsom konungar säga
"vi"; ntan säkert hänför formen endera
till fullheten och mångfalden af Guds
härliga egenskaper, eller också till den
mångfald i Gudomen, som vi kalla
treenigheten. Om det hänför till det förra,
så må det angifva Sonens fullhet, genom
hvilken allting blef gjordt, hvilken också
annorstädes i Gamla Testamentet
benämnes Elohim. Men det kan hänföra, och
hänför troligen till treenigheten; ty vi
lara af de senare Skrifterna, att Gud i
fullheten af sin treenighet deltog i
verldsalltets skapelse. Sålunda hade skapelsen
ytterst sin källa i Fadrens tanke och
vilja: "Genom hvilken (Sonen) han ock
har skapat verlden" (Fbr. 1: 2). At den
gudomliga tanken gaf Sonen objektiv
verklighet: "Allting blef genom det"
(eller honom, näml. Sonen, Joh. 1: o).
Änden var också tillstädes såsom
lifgif-vare: "Och Guds Ande sväfvade öfver
vattnet" ( 1 Mos. 1: 2), Ordet "sväfvade"
.(mWachäfäth) öfversättes äfven "rufvade",
och antyder en lifgifvande verksamhet af
Anden. Ett dylikt begrepp uttalas äfven
senare: "Guds Ande har gjort mig, och
den Allsmägtiges fläkt gifver mig lif"
(Job. 33: 4).
I hvilket fall som helst se vi här,
der för första gången Guds namn näm_
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>