Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Förra Afdelningen - 3. Reglor för helsans bevarande - 4. Om menniskans intellectuella förmögenheter - Föreställning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
«— 2og _
Fore ställning,
Denna ar den andra af själens
förnämsta verkningar, och en naturlig följd
af den förra. Känslan — vare sig
angenäm eller oangenäm , den förra likväl
i synnerhet — drager oss ovillkorligt
till det föremål, ifrån hvilket känslan
härleder sig* Ofta göre vi sjelfva
känslan till obiect för vår föreställning t
och då uppkommer i allmänhet
sjelf-medvetande, och enskildt,
glädje vid angenäma, och bedröfvelse
vid oangenäma känslor, jem»e med dem
öfverensstämmande, i förvaudtskap
stående affecter.
Föreställningen af föremål Utom osa
uppväcker djuriska begär, nät
känslan varit djurisk : H ä p e n h e t,
beundran, etc» v?d känslor, som
hàrkom-ma ifrån det asthetiskt sköna; vid
moraliska känslor, högaktning ( eller
tvärtom förakt), kärlek, hat, etc.
Vi finne häraf, att de angenäma och
o-angenama känslorna utgöra
hufvudsakliga grunden för alla sinnliga sträfvanden,
hvilkas särskillda grader och
beskaffen-heter vi uttrycke med orden böjelse,
benägenhet, affect och li
del-Funke. , G c
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>