- Project Runeberg -  Kina. Revolutionen går vidare /
148

(1970) [MARC] Author: Jan Myrdal, Gun Kessle - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1970, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bör läsa t ex ”Louis Bonapartes 18:e Brumaire”. För att
förtydliga det resonemang jag för i detta slutkapitel vill jag hänvisa
till ett citat ur det förord Marx skrev till den andra upplagen
år 1869:

”Överste Charras öppnade angreppet på napoleonkulten i
sitt verk om fälttåget 1815. Sedan dess och särskilt under de
sista åren har den franska litteraturen med historieforskningens,
kritikens, satirens och vitsens vapen gjort rent hus med
napo-leonlegenden. Utanför Frankrike lade man föga märke till
detta våldsamma brott mot den traditionella folktron, denna
oerhörda andliga revolution och ändå mindre begrep man den.”
Ty det förflutna lever och: ”Traditionen från alla döda
släktled trycker som en mara på de levandes hjärna.” Det är därför
kritiken, satiren och vitsen är ett ”vapen” och inte bara ett
”uttryck”.)

Ordspråk kan inte bekämpas med administrativa medel. Ingen
administrativ apparat är ett vapen mot vitsen. Ett talesätt — som
har inflytande över människors tänkande och därmed
samhällelig makt — kan inte bekämpas med poliser, batonger och läger.
Tvärtom, just dessa administrativa apparater, dessa poliser och
batonger och läger ger de reaktionära idéerna en verklig
materiell makt genom att de undergräver folkets makt. Om inte
kineserna hade vetat det förr så hade de kunnat iaktta det i
Sovjetunionen.

För att säkerställa socialismen krävdes det en kamp i
människomas medvetande. Det krävdes att människorna gjorde sig
medvetna om hela den tradition från döda släktled som tryckte
som en mara på deras hjärnor. Att de kunde se och bli medvetna
om dessa föreställningars sociala och historiska ursprung och
nutida betydelse.

Det krävdes att människorna under diskussion gjorde sig
medvetna om vad som var riktigt och vad som var oriktigt i de
gamla traditionerna. Och att de gjorde sig medvetna om att den
tradition som var ”riktig” för Li Hsiu-tang (därför att den kunde
hjälpa hans familj att återerövra sin maktställning) var oriktig
för Ching Chung-ying. Att rätt och fel inte bara måste bedömas
i historiskt sammanhang utan också i klassmässigt sammanhang.

I klassamhället talas om den ”mänskliga naturen” och om
”effektivitet” och om ”lönsamhet”. Det är allmänna begrepp.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:17:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjkinavida/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free