Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Samtidens psyke
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Denslags utgydelser i en saadan stund har passeret
det bevisste hykleris grænse : Der er intet skille
længer mellem løgn og sandhet.
En slik opløsning skaper til den anden side panik og
svovelprædikanter, som maler fanden paa væggen;
man gjør heftige forsøk paa at skake de letfærdige
op. Men vi har jo set at end ikke disse fanatikere
er ganske urokkelige i sin tro: selve Savonarola
vaaget ikke at gaa paa ild for sin lære, da
franciskanermunken utfordret ham til jernbyrd. —
Opløsningen findes ogsaa i selve staternes politiske
forfatning, idet der var en uendelighet av instanser
eller „raad", residua fra gamle regjeringsformer, som
var blit sittende tilbake og nu laa og snyltet ind paa
hverandre, idet kompetanse-omraaderne ikke var klart
optrukket. Ikke mindst var dette situationen i Firenze,
hvor resterne laa lagvis op paa hverandre som
ved antikke ruiner, saa enhver avgjørende optræden
stækkedes; bare dette forhold maatte jo i enhver energisk
personlighet skape tørst efter orden og vilje. Og den
ansvarlige instans er vanskelig at finde : der er f. eks.
en vanmægtig „gonfaloniere", som skulde svare til
Venezia s doge, men — han vælges hver maaned!
Og til sine tider blev det just ikke nogen særlig
eftertragtet stilling, nemlig da, naar et ansvar for et
politisk skridt utadtil skulde overtas: han blev jo da
simpelthen en slags gidsel for det troløse, offer-uvillige
folk, som nok beder tyndt om at bli styre.t, men staar
færdig til at dolke dem som styrer. Ti i det ligner
Firenze Venezia, at det er en by av kræmmere. Men
6 — Kinck: Renæssanse-mennesker
81
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>