- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
196

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teknik - Medvetet tillämpat skiktmåleri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och rumsbildningar.1 Genom att hålla
undermålningen i få icke alltför starkt valörskilda plan kan man
undvika alltför naturalistisk form. Den som önskar
en kraftig form har emellertid i temperan ett
sällsynt givande material.

Temperan kan naturligtvis fläckvis insättas eller
uppläggas som akvarell. Men temperans konsistens
och egenart lämpar sig dock särskilt väl för den
målningsmetod som kallas schumring. Denna tillgår så
att en tämligen bred borstpensel med 3 à 4 cm
långa borst fylles med icke alltför våt färg. Vid
målningen håller man penseln så som framgår av fig. 24,
d. v. s. man målar med penselns sida. Ett sådant
penseldrag ger icke och skall icke ge en
sammanhängande täckande färgyta utan åstadkommer en
slöjar-tad effekt bestående av ett fint punktnät.2 Genom
att stryka penseln mer eller mindre hårt eller has-

1 Imprimituren kan också åstadkommas med oljefärg,
blandad med damarlack och mycket tunt upplagd. Färgen
bör innehålla så mycket damar, att den känns avsevärt
mager. Sedan imprimituren torkat, vilket tar ungefär ett
dygn, börjar uppmålningen av temperan. Oljeimprimitur
har sin enda fördel däri, att den kan göras jämn och
mycket transparant. Färger sådana som grönjord och
Terra di Pozzuoli ägna sig synnerligen väl härtill.

2 Vid modellering av valörer i schumring behöver
penseln inte ge full effekt med ett penseldrag. Om och om
igen övergår man ytan med penseln till dess att alla
övergångar fått sitt riktiga värde. Genom denna gradvisa
addition av »punkturer» kunna de finaste stegringar
erhållas.

196

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free