- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
231

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om tempera

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DI temperan som undermålning för oljefärg
särskilt framhålles i detta arbete vore det kanske på sin
plats att tala något mera ingående om tempera och
sättet att måla med temperafärger.1

Med tempera mena vi numera i det praktiska
bruket emulsionsfärg, d. v. s. en färg, vars bindemedel
består av vatten och oljedelar. Vatten och olja låta sig
i vanliga fall inte förena men det gives dock tvenne
former, som tillåta en viss förening: såpan och
emulsionen. För måleriändamål kan endast den
senare komma till användning. En emulsion utgöres av
olja, vatten samt ett emulgerande ämne (emulgator),
bestående av t. ex. limlösning. Emulsionen kan vara
mager eller fet, d. v. s. olja i vatten eller vatten i olja.

1 Den som utförligare vill studera temperan hänvisas till
mitt arbete: Modern temperamålning, Stockholm 1934,
eller utländska arbeten som Vytlacil and Turnbull: Egg
tempera painting, tempera underpainting, oil emulsion
painting, New York 1935, Kurt Wchlte: Temperamalerei,
Ravensburg 1940, eller Max Doerner: Malmaterial und
seine Verwendung im Bilde, Stuttgart 1941.

s3i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free