- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
281

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

trala eller varma klanger. Å Nationalmuseum i
Stockholm ha vi förträffliga exempel på denna Rubenska
teknik i hans kopia efter Tizians »Bacchanal med den
slumrande Ariadne». Ariadne som vilar till höger i
förgrunden, visar karnationens uppbyggande i klar
åskådlighet. I den lilla å trä utförda målningen
»Ce-crops’ döttrar finna Eriktonius» äga vi ett gott
studieobjekt för hans skissteknik.

Som ovan antytts är ett typiskt drag i hans
mål-ningssätt att allt ifrån den första grunderingen är så
utfört och så avvägt, att det medverkar i alla
överliggande skikt. Hos Rubens förverkligas sannerligen
vad jag å annat ställe i detta arbete framhållit,
nämligen att en riktigt uppbyggd målning börjar med
grunden och sålunda att konstnären måste betrakta
grunden som en del av målningen och helst själv
lägga upp den, så att han vet, att den lämpar sig för den
övriga delen av målningen.

Rubens torde ha varit den konstnär som först
uttalat sig om nödvändigheten av att begagna
retuscher-fernissa, d. v. s. mellanfernissa mellan olika skikt
och i detta sammanhang nödvändigheten att aldrig
måla på inslagna ställen utan dylik mellanfernissa.
Som sådan rekommenderade han oljeblandningar
med venetiansk terpentin. Däremot varnade han
för att använda venetiansk terpentin till slutfernissa,
emedan den efter upptorkningen ger ett alltför svagt
hartsskydd.

I flamländskt och holländskt stillebensmåleri från

281

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free