- Project Runeberg -  Store Opfindelser /
60

(1881) [MARC] Author: Oluf Aabel Corneliussen With: Louis Figuier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Lervarerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

60 Lervarerne.

— Den almindeligste Maade at smykke Lervarer paa er, at
Farven anbringes udenpaa Glassuren og-særskilt indbrcendes
Metaloxyderne tilsættes da med et fintmalet Pulver af et let-
smelteligt Glas; saadanne Farver kaldes Emaljfarver. Oma-
menterne anbringes enten ved saakaldet Trykning eller ved Mal-
ning med Pensel-

Trykningen foregaar paa to Maader. Tegningen er ind-
graveret i en Kobberpladez i dennes Fordybninger indgnides
Farven med Linoliefernis, det overflødige tørres vel af, et tyndt
præpareret Papir lægges over Pladen, som derpaa passerer gjen-
nem et Valsepar, hvorved Farven overføres paa Papiret. Dette
løsnes nu forsigtig fra Pladen og lægges med den farvede Side
ind mod Gjenstanden, presses først forsigtig, derpaa stærkere mod
denne, hvorpaa Papiret fjernes ved at dyppe det Hele ned i
Vand. Farven bliver siddende igjen som det ønskede Billede.
Denne Trykning anvendes ogsaa undertiden under Glassuren ved
Fajancegjenstande.

En anden Fremgangsmaade er følgende Den paa Kobber-
pladen indridsede Tegning indgnides med Fernis og afpudses,
hvorpaa en myg Limplade trykkes haardt imod Kobberpladen,
hvorved denne afgiver sin Fernis til hin. Ved at trykke Sim-
pladen igjen mod Gjenstanden overføres Fernissen til denne;
endelig drysses tør, pulveriseret Farve over, hvorved denne
hefter sig til Fernissen. Ved Trykning anvendes gjerne blot
en Farve.

Malningen med Pensel fker ogsaa med Emaljfarver; man
kan her anvende forskjellige Farver og fremstiller paa denne
Maade smukke Landskabs-, Blomster- og Figurbilleder. Da Far-
ven gjerne bliver anderledes efter Brændingen end før, er det
vanskeligt under Malningen at se, hvordan Billedet bliver. Man
bruger derfor dels at smelte Farven sammen med Flusmidlet i
Forveien, dels tilscettes en tilsvarende organisk Farve.

Forgyldning anbringes paa samme Maade, idet man maler
eller trykker med Guld, tilsat et Flusmiddel og fint pulveriseret,
eller ogsaa med en kemisk Guldforbindelse, hvoraf Guldet derpaa
udfældes. Efter Brændingen poleres Guldet med et Agatstykke
eller et Polerstaal. Til .Forsølvning bruges paa samme Maade
Sølv eller Platina. Det er især Porcelæn, som dekoreres paa
disse Maader, og Porcelcensmaleriet er oftest en egen Erhvervs-
gren, der ikke er knyttet til selve Fabrikationsstedet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 27 22:30:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/opfind/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free