- Project Runeberg -  Store Opfindelser /
111

(1881) [MARC] Author: Oluf Aabel Corneliussen With: Louis Figuier
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Daguerreotypi og Fotografi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Daguerrotopi og Fotografi. 111

undgaaes, ligesom man ogsaa faar det skarperefremtrædende, ved
foruden undersvovlsyrligt Natron tillige at anvende en Opløs-
ning«af Guldkloryr til Fixeringen og opvarme Pladen svagt.
Den bedækkes derved med et ganske tyndt Guldbelæg, som gjør,
at Sølvet ikke mere speiler, medens Guldet træder i Forbindelse
med Kviksølvet til et endnu stærkere lysende Amalgam.

Fotografi. Daguerrotypierne er vistnok ogsaa Fotografier,
men i mere indskrænket og almindelig Forstand bruges dette sidste
Navn blot om Billeder fremstillede ved Hjælp af Camera obsoura
paa Papir. Denne Methode har store Fordele fremfor den
nys beskrevne, især deri, at man paa denne Maade, naar først et
Billede enten paa Glas eller Papir er taget i Oamera obscura,
kan uden dettes Hjælp faa saamange Kopier, man vil, hvad der
ikke gaar an ved Daguerrotypi. Men Fotografierne udmærker
sig ogsaa ved en langt større Bestandighed, Skjønhed og Billighed
ihøi Grad fremfor de ubehageligt speilende, let ødelæggelige
Daguerrotypier, der i Regelen ogsaa med Tiden taber sig og
ofte ganske forsvinder. Fotografien har derfor ogsaa faaet en
umaadelig Anvendelse i hele den civiliserede Verden ikke alene
til Mangfoldiggjorelse af Portrcetter, men ogsaa til Fremstilling
af alskens andre Billeder, til glimrende Gjengivelse af Malerier
og andre Kunstgjenstande, ligesom ogsaa Videnskaben har taget
den nye Kunst i sin Tjeneste for at skaffe tro Tegninger af de
Emner, hvormed den beskjæftiger sig.

Denne uskatterlige Forbedring i Fremstillingen af varige
Billeder ved Camera obseura skyldes Englænderen Fox Talbot
og vandt i 1845 Udbredelse i Europa. Den grundet sig ligesom
Daguerrotypien paa de Forandringer, som enkelte Sølvsalte lider
ved at udsættes for Lyset; men medens man ved denne benyttede
sig af, at Kviksølvdampe kun slaar sig ned paa de af Lyset paa-
virkede Dele, kommer ved Fotografien til Anvendelse den Egen-
skab ved de saaledes belyste Partier, at Sølvsaltet her bliver
mørkt, medens de ubelyste Dele fremdeles er farvelose Denne
Sværtning gaar særdeles hurtig for sig, naar man tilsætter enten
Gallussyre eller Jernvitriolz den sker næsten øieblikkeligt,
selv om Lyset har virket en ganske kort Tid, og intet synligt
Billede endnu er fremkommet.

Man gaar frem paa følgende Maade. Et Stykke Papir gjen-
nemtrækkes først med en Opløsning af Jodnatrium eller Klor-
natrium, og derpaa behandles det med falpetersurtSølv-
oxyd (Helvedessten) i Opløsning Sølvet forener sig med Jod
eller Klor og danner et endog ind i Papirets Porer trængende
tyndt Lag af Jodsølv eller Klorsølv. Denne Papirplade ind-
sættes derpaa i et Camera obseura, saa at Billedet af den Gjen-
stand, man vil fremstille, falder paa det; den behøver blot i om-
trent et halvt Minut at være udsat for Straalerne fra den skarpt






<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 27 22:30:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/opfind/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free