- Project Runeberg -  Kunsten i Danmark under Frederik V og Christian VII /
102

(1906) [MARC] [MARC] Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 102 —

sødlige, er med Held undgaaet. Der er selvfølgelig ikke paa noget Punkt
givet en dybtgaaende eller rammende Karakteristik; en behagelig Har-
moni har været det Maal, som er naaet; og som saa ofte i Mandelbergs
Arbejder mærkes der ogsaa her en elskværdig, noget drømmende Per-
sonlighed. Den vægtigste Anke, som kan fremføres mod dem, turde
være deres Mangel paa Originalitet.

Desværre for Mandelberg lod den Paavirkning, som han havde faaet
i Rom, ham ikke i Fred; han stræbte til Tider paa at oparbejde sig en
klassisk Stil. Det laa over hans Evner. Jo mere antikt iklædt, jo stræn-
gere og alvorligere hans Kunst blev, desto umuligere blev den ogsaa.
Hans store Malerier i Kuppelsalen paa Fredensborg, hvor han har frem-
stillet Scener fra Iliaden, betegne i saa Henseende Toppunktet. De ere
mere end kedelige, de ere utilladelig indholdsløse. Det eneste gode, der
kan siges om dem er, at der virkelig er arbejdet paa at give en almengyldig
Menneskeskildring. For en Samtid, hvis kunstneriske Maal dette sær-
lig var, har ethvert alvorligt Forsøg paa at naa det Betydning. Samtiden
var i dette Tilfælde ikke tilfreds med Resultatet, men den diskuterede
det dog,

Ikke synderlig større Held havde Mandelberg paa et andet Omraade,
Slagmaleriets. I sin Ungdom havde han drømt on at blive en fremra-
gende Bataillemaler; Haabet derom forlod ham aldrig, men Forholdene
vare ham ikke gunstige. Selv om disse Arbejder havde været gode,
havde han vanskelig kunnet faa dem anbragt. I Datidens almindelige
Hjem var der i Kraft af Værelsernes Dekoration ikke synderlig Plads
til Staffelibilleder; og det var kun faa Kunstvenner, som dengang havde
anlagt sig Malerikabinetter eller Malerigallerier, hvor denne Art Arbej-
der kunde finde Husly. Mandelbergs Slagbilleder fik størst Interesse
ved at høre til de første Forsøg herhjemme paa atter at skaffe Maler-
kunsten Albuerum. Hans Bestræbelser i denne Retning fandt i Tidens
Løb Tilslutning fra større Kredse; samtidig blev de Kunstudstillinger,
som Kunstakademiet 1769 begyndte at arrangere, en væsentlig Støtte
for dem. Langsomt, men ustandseligt skred denne Bevægelse frem og
forandrede lidt efter lidt fuldstændig Malerkunstens Arbejdsforhold.
Dens Værker kom efterhaanden kun sjældent til at fremstaa paa Be-
stilling; allerede i Begyndelsen af det 19de Aarhundrede blev det
personlige kunstneriske Initiativ det herskende paa Malerkunstens
Omraade.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:17:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/otidanmark/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free