- Project Runeberg -  En målares resa /
110

(1922) [MARC] Author: Georg Pauli
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Episoder — konst och annat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gråta för konung Oedipus. Ämnena för deras tragedier
skulle vara bekanta i förväg och inte komma med
obehagliga överraskningar.

Teaterkonst annonseras som offentliga nöjen, men att
gråta är väl tvivelaktigt som nöje, icke sant? —

Man kan framför en målning bli rörd av olika
anledningar. Jag blev fuktig i ögonvrån framför Rembrandts
tavla i Köpenhamn, föreställande Kristus och lärjungarna
i Emaus, men icke av konstnärsglädje, ty duken är ett
enda stort svart ogenomträngligt dunkel med en liten
ljus prick i mitten. Men i denna prick sitter ett uttryck
av medlidande med människosläktets sorger. Den
sentimentala strängen angreps och jag var den tiden — det
är nu många år sen — icke så hårdhjärtad mot
utom-estetiska förförelsekonster.

Att jag vid ingången till Stanza della Segnatura —
grät är ett missledande uttryck; ingen skulle av mitt
yttre kunnat märka något misstänkt. Jag blev hänfört
rörd, icke beroende på sentimentala orsaker, ty Rafael är
sval och ännu mindre på, att jag förtärt stimulantia,
eller var drucken av sött vin. Jag följer nämligen alltid
den kloka regeln att taga konst före lunchen och spara
naturbetraktelser och lyrik till senare på dagen. Nej,
jag blev betagen av linjers och formers bedårande spel
och för ovanlighetens skull, när det gäller romarna, av
färgen, tack vare det allt genomdränkande flödet av
gyllene sol, som studsade upp på väggarna från golvets
marmor, så att om jag nu grät, vilket jag lämnar osagt
var källan rena estetiska tårekörtlar.

Även utan reflexer är emellertid la Disputa, den första
av Rafael utförda fresken, mycket vacker i färgen, trots

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:06:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pgresa/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free