- Project Runeberg -  Religionen i religionerne /
59

(1910) [MARC] Author: Henrik Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Synd, Satan, forsoning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

59
under „Adam“, d. v. s. personlighetens herredømme, og
hendes begjær er til ham; materien faar herredømmet
over aanden. Adam skylder paa Eva, thi uten sjælen
havde han ikke kunnet „synde“, da synd kun er mulig
hvor der er følelse av ret og uret; og Eva skylder igjen
paa den lavere natur, begjæret.
Beretningen om syndefaldet har været en anstøtssten
for mange, idet man til sine tider har opfattet det bok
stavelig. Mange har ikke kjendt til hvor stor vegt de
gamle lagde paa at skjule sandheten i allegoriske for
tællinger, og selv det ulogiske og motsigende har ikke
kunnet bringe mange læsere til at mistænke, at der skjulte
sig en dypere mening under de tilsynelatende menings
løse fortællinger. I parabelen om syndefaldet vil vi ved
lidt eftertanke straks gjøre den bemerkning, at Adam og
Eva jo siet ikke kunde synde ved at spise av træet „paa
godt og ondt“, thi først naar de havde spist kjendte de
forskjel derpaa. Synden kom heller ikke ind i verden
ved Adam, thi „satan“ havde jo syndet før.
Det ondes og syndens rot er altsaa begjæret.
er det som bringer mennesket til at begaa synd tilsyne
latende mot dets egen vilje og likesom tvunget av en
hemmelighetsfuld magt? spør Ardsjuna i Bhagavad-Gita.
Og Krishna svarer: Det er begjæret.
Fo-sho-hing-tsan siger: Begjæret er kilden til alle
lidelser, det er vor fiende som nærmer sig hemmelig
forklædt som en ven.
Hvad er det ondes rot, spørges der videre av Buddh
isten, og svaret lyder i Majjhima-Nikaya: Begjær, hat og
vildfarelse er det ondes røtter.
Og hvad er det godes rot? At være fri for begjær,
hat og vildfarelse er det godes røtter. Sky begjæret,
vogt dig for begjær o. s. v. lyder til os fra alle skrifter,
atter og atter. Men er nu begjæret i sin dypeste betyd

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:00:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/relirel/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free