- Project Runeberg -  Religionen i religionerne /
67

(1910) [MARC] Author: Henrik Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Synd, Satan, forsoning - Forsoning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

67
skal ingen skarpsindighet til at se dens mangler, bortseet
fra at hovedpersonen Jesus siet ikke hentyder til den.
Søker vi at klargjøre læren for os fremstiller følgende
betragtninger sig til besvarelse:
Gud er kjærlighet, Gud er retfærdighet. Vi er alle
syndere hele von liv. Guds kjærlighet vil „at alle men
nesker skulle blive salige“, men hans retfærdighet for
byder ham dette, d. v. s. Gud bliver splidagtig med sig
seiv. Hans retfærdighet tillater ham ikke at tilgive syn
derne, og kirken indsaa at man maatte late denne ret
færdighet faa avløp. Men hvordan? Jo, ved at late
Guds søn dø for os, sone vore synder. Seiv for den
ufuldkomne menneskelige retfærdighetsfølelse stiller dette
sig som en yderst uretfærdig handling, hvor langt mere
maa den da ikke synes saa for retfærdigheten seiv. Intet
retfærdig menneske vil finde paa at tage en uskyldigs liv
som soning for en skyldig; det er ikke likegyldig for
retfærdigheten paa hvem straffen falder, thi retfærdigheten
forlanger ubønhørlig at straffen lægges paa den som har
begaaet brøden, noget andet er simpelthen utænkelig.
Men ogsaa paa andre punkter taarner vanskelighet
paa vanskelighet sig op. Ved at Kristus har sonet for
vore synder paa korset en gang for alle, saa skulde jo
følgen derav være at al syndeskyld var betalt for be
standig, men saa er ikke tilfælde efter kristendommens
lære, man kan endnu „fortapes“. Disse „fortaptes“ syn
der bliver saaledes straffet to gange; først lider Jesus for
dem, saa lider de selv „i evighet“ for den samme brøde.
Calvinisterne søkte en utvei herav ved at lære at Jesus
kun sonet for de „utvalgte“, og katolikerne later Jesus
daglig dø for synderne ved symbolsk at bryte brødet
daglig, men ethvert tænkende menneske med høie tanker
om Guddommen vil ikke stille sig tilfreds med en saa
dan lære og vil søke en anden forklaring. Han vil straks

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:00:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/relirel/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free