- Project Runeberg -  Religionen i religionerne /
164

(1910) [MARC] Author: Henrik Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Veien - Bønnen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

164
meget bedrøvet og gik ut i ørkenen. Men Herren kaldte
da paa Moses og sagde: Hvorfor bringer du mine tjenere
til at fly, din gjerning skulde være at bringe dem til mig
. . . . det er visselig ikke jeg som bliver ren av deres
lovprisning, men det er megetmere dem som vinder glans
og renhet derav. Jeg tager ikke hensyn til det ydre og
tomme ord, men alene til det indre og sindets art, jeg
ser paa hjertet om det eier ydmyghet.
Under bønnen vender inderne sig mot „øst“, perserne
vender sig mot solen, sabæerne mot polstjernen, muhame
danerne mot Mekka og jøderne mot Jerusalem. For at
pointere bønnens natur indtages gjerne en knælende stil
ling. I de indiske religionssystemer findes ogsaa beskri
velse av flere slags stillinger som er egnet for meditation.
Hovedsaken er at stillingen er let og naturlig saa den kan
indtages bekvemt i længere tid, og at man holder ryg
raden ret.
Bønnen er et virksomt middel til at berolige sindet
og hensætte sig i en mottagelig stemning, saa det indre
lettere kan tale til sjælen. Ydre ro er ogsaa av største
betydning hvorfor man bør „gaa ind i sit kammer og
lukke sin dør.“ Fælles andagt bidrager ogsaa til at for
høie virkningen, hvorfor man til alle tider har lagt vegt
paa at kunne samles til gudstjeneste som nu i kirkerne.
Med den andægtige stemning i kirkerne er det nu saa
som saa, dog er der særlig i gamle kirker en eiendomme
lig høitidelig stemning som bemægtiger sig den besøkende,
seiv utenfor gudstjenesten.
I Indien findes grotter som har været samlingssted
for hellige i umindelige tider, og hvor der siges at seiv
verdsligsindede mennesker erfarer en eiendommelig følelse
ved indtrædelsen den dag idag. Sensitive mennesker er
meget følsomme for denne saakaldte stedsindflydelse, og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:00:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/relirel/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free