- Project Runeberg -  Religionen i religionerne /
176

(1910) [MARC] Author: Henrik Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Veien - Sakramenterne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

176
helliggjørelses usynlige kraft, og andre definitioner som
har samme betydning.
I den katolske kirke skjelnes der mellem de dødes
sakramenter og de levendes. Ved de første meddeles
Guds naade, medens de sidste øker den, bringer den til
at vokse: Daaben og boden er eksempler paa de første,
konfirmationen og alterens sakramente paa de levendes.
Kristendommen havde syv sakramenter hvortil av enkelte
endnu lagdes fem til.
Det almindeligste er daabens sakramente som findes
ide fleste religioner i Asien, Europa og Amerika. Cere
monien bruktes dels ved indtrædelsen i livet, dels som
et symbol paa aandelig renselse. Der kjendtes en tre
dobbelt daab med vand, blod og ild eller aand. Det lig
ger selvfølgelig nær at benytte vand som et symbol for
renselse, men vi maa ogsaa erindre, at vand tildels for
de gamle betød noget andet end hvad vi forstaar ved ordet.
Det betød engang et princip og en agregatform av ma
terien, hvorfor vandet i daaben ogsaa kan symbolisere
-den guddommelige ur-substans, og indvielse i visse my
sterier være daabens indre side. Daaben skattes ikke
nu som før. idet kjendskapet til menneskets egentlige
væsen i tidens løp er gaaet tapt, og mange mener at det
kan være lite nytte i alle ceremonier likeoverfor et barn
før det har faaet forstaaelse av handlingens betydning.
Men saa er ikke tilfælde; det evige indre menneske,
individualiteren, er tilstede, ogsaa i et barn, og istand til
at høste nytte av handlingen, ogsaa om det fysiske apparat
for forstandens virksomhet endnu ikke er utviklet, og
virkningen gjør sig gjældende i oversanselige tilstande.
Daabshandlingen maa ansees at have sin store dype be
tydning, selv om den forrettende og de tilstedeværende
ikke har nogen tro paa daabens kraft. Foretages daaben.
av en som er overbevist om denne usynlige kraft eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:00:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/relirel/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free