- Project Runeberg -  En underbar man : Leonardo Da Vinci : ur en föreläsning i Stockholms högskola /
6

(1893) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Föreläsningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

än de tjenade honom till att väcka egna själfständiga, till
upptäckter trängande tankar. Böckerna voro för honom detsamma
som, enligt hans egen uppgift, gamla fläckiga murar och andra
af slumpen tecknade ytor. När han stirrade på sådana,
framtrollades för hans öga hela landskap, eller fältslag, eller
sällsamma molnbildningar, underliga ansikten, skepnader i de
skönaste draperier och de djärfvaste rörelser, användbara som motiv
för konstskapelser.

Följer man Leonardo på hans lefnadsbana, måste man vid
långa sträckor af denna fråga sig, huru han fick tid att syssla
med måleriet, som han likväl enligt sin egen uttryckliga
förklaring ansåg för den högsta af alla konster och sitt egentliga
lefnadskall. I flere år stod han i italienska eller utländska furstars
tjänst, som krigs- och civilingeniör. Han byggde kanaler och
befäste städer: han var landtmätare; han konstruerade fallskärmar
och nya slags häfmaskiner; han uppfann borrkvarnar,
hyfvelmaskiner, stensågar, öfverskärareverktyg, krukmakareskifvor o.
s. v. Han uppfann nya slags fallbryggor, minor, kanoner och bombarder. Han fördjupade sig i de svåraste matematiska problemer och hade en väsendtlig andel i matematikern Luca Paciolis förnämsta verk: De divina proportione. I förening med
den berömde anatomen Marco della Torre studerade han
anatomien grundligare än någon samtida. Han upptäckte
camera-obscura’n. Han fann teorien för hafvets vågrörelser anställde
geologiska forskningar, då ännu ingen geologi fanns; gjorde
botaniska upptäckter; blef tidens förste man på optikens och
akustikens områden.

Hvilken märkvärdig psykologisk företeelse denna enhet af
vetenskapsman och konstnär! Som målare skrifver han en
afhandling om måleriet, ett arbete af värde för konstnärer i alla
århundraden, och på samma gång som han förnyar konsten och
öppnar högrenässansens skede, framgrubblar han konstens
teoretiska principer. De gåfvor, som andra människor ega endast
delvis eller, kanske rättare, bruka endast delvis, så att de
försumma och låta försvinna den ena gåfvan, för att draga gagn af
den andra, dem alla eger och nyttjar Leonardo da Vinci i
märkvärdig jämvikt som ett harmoniskt helt, så som den väl
utvecklade gymnasten eger sin lembyggnad. Hade Leonardo
undertryckt sina vetenskapliga anlag, skulle han icke blifvit den
konstnär han vardt; om han undertryckt sina konstnärliga, hade
han icke gjort sina vetenskapliga upptäckter. Båda riktningarna
äro hos honom företeelser af en och samma andliga verksamhet.

Man håller nu på att utgifva hans manuskripter, bland
hvilka notisböcker med tankar, upptecknade som de kommo.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:46:43 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rydbund/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free