- Project Runeberg -  Svenska studier /
266

(1869) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hennes roler, hvilka vid flutet af 1864 uppgingo till 138
i 134 olika flycken, ha fedan defs ökats till antalet ej
obetydligt och torde för närvarande (tiga till omkring
170, utan tvifvel det ftörfta antal någon fkådefpelerika
hos ofs fyllt på lika kort tid. Och när härtill kommer,
att denna repertoar rör fig på de meft fluida dramatifka
områden, från fkämtet och farfen ända till det hiftorifka
dramat och forgefpelet, måfte man ännu mer beundra
fkådefpelerfkans förmåga, äfven om man naturligen kan
fluta fig till, att ej alla arter paffa hennes individualitet
lika väl. För vår dramatiks lyftning och främåtgående
har fru Hwaffer i hög grad verkat, derigenom att hon
möjliggjort uppförandet af det högre fkådefpelet och
forgefpelet och dymedels låtit de klaffifka mönftren
komma till gällande kraft äfven på vår förnämfta feen,
något fom utan henne för närvarande (kulle möta högfi:
betänkliga hinder. Vi erinra i detta hänfeende om
hennes »Ofelia» och »Desdemona», de båda herliga
fliake-fpeare(ka qvinnorna, hennes »Clärchen» i GOETHE’S
Egmont, en af hennes med infpirerade (kapelfer, om
hennes »Myrrha» i Byron’s Sardanapalus, hennes »Maria
Stuart» i Schillers forgefpel och hennes »Thusnelda»
i Halm’S Fäktaren från Ravenna, allt tragifka roler i
hvilka framftällarinnans intelligenta och energifka
individualitet varit af ftor verkan, utan att de vekare och rent
qvinliga momenten derför förfummats. En ftor del af
hennes verkfamhet har varit egnad åt värt inhemflea
drama, fom i mycket har hennes konftnärfkap att tacka
för det erkännande, det fmåningom tillkämpat fig, och
den aktade plats i allmänhetens ynneft, det numera
innehar. Bland dylika roler kunna vi nämna: »Kriftina» i
Beskows Torkel Knutsfon, »Katrina Månsdotter» i
BÖRJESSONS Erik XIV, roler i de flefta af JOLINS (kådefpel,
»Magdalena» och »drottning Kriftina» i WijKANDERS
Lucidör och Amara7iterorden, »Katri» i (finnen)
WECK-SELLS Daniel Hjort, »Sigrid» i HEDBERGS Brölloppet på
Ulf åfa, »Anna Holm» i fammes Blommor i drifbänk,
»Aftrid» i JOSEPHSONS Marfk Stigs döttrar och nu fenaft
»Fröken Elifabeth» i det liknämnda (tycket, en rol,
hvilken enhälligt erkänts fom en af hennes meft helgjutna
och fina geftalter. Hon, kan man fäga, har äfven gjort
Björnftjeme Bjömfon bofafi: på vår feen, ty hennes
»Ma-thilda» i De nygifta, hennes »Inga» i Mellan
drabbningarna och, framför allt, hennes »Maria Stuart» i fkåde-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:15:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svstudier/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free