- Project Runeberg -  Sydenham. Ett bidrag till medicinens culturhistoria 1 /
170

(1845) [MARC] Author: Israel Hwasser - Tema: Medicine
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

thiqkt ibeorfUfcko föiésföllftiftga? och practi&ka grundsatser,
8r ea $tark och andaiksfoll tro på lifvets helighet och
absultita mpgt öfver den timliga varelsen och dess
mate-teriella sUbstfat. Den fiendtlighet, som emot denna tro
intiehölU Uti den materialism, hvilken genom ejementlärans
jtf den förras vårdare och upprätlhållure till deras verkliga
betydelse icke insedda begrepp dermed inföil i fvades, var så
myckel vådligare, som den Hippocratisks Medicinen verkligen
hade en sida, genom hvilken den närmade sig till fatalism*)
och elementlärans inflytelse var ett mägtigt medel alt befordra
dess öfyergång dertill. Men detta inträffade dock ej,
p-huru inflytelsen var stark nog, att hos den Grekiska
medicinen efter Hi ppocrgtes djupt fördunkla den dja*
pare mening, somaf honom hade i densamma blifvit införd,
jo$h denna fordunkling steg. till sin böjd uti den metho*
diska skolan, emot hvilken Galenus hufvudsakligen
X ig tade sin reaction. Gal en i uppställning af begreppet
om jcqugio är åter följande. Elementernas inbördes
spän-ning eller strid kan getiom deras egna krafter icke upp*
hiifvas, emedan dessa endast till ytterligare häftighet öm*
sesidigt ägga hvarandra. För att åter detta skall ske,
måste en högre magt, hviiken han stundom kallar nvsvpa
och stundom <ptioiv, träda fram, och genom seger öfver
begge de stridande f upphäfva deras inbördes spänning och
för Vand laden maleria ,som deraf varit genomgripen, till

Den Hippocratiska fatalismen innehålles egentligen uti tans
begrepp om det Gudomliga eller to tøéiov. Dermed förstår ban
nämligen det människans kraft öfveimägtiga ocli för hennes förstånd obe-

fripliga, ocb eburu väl flera uttryck i hqns skrifter förekomma, som
illkännagifva bans aning, att detsamma är lifvets grund oelr väsende,
yppfattar ban det dock i allmänhet, såsom liftets öfiermägtiga
motsats, såsom den magt, hvilken inskränker och förstör lifvet, och
o-medelhart utgår ifrån tnacrocosmi eller stjerrisystemets välde. Ehuru
den Hippocratiska visheten således icke räckte till att fullkomligt upp—
häfva motsatsen emellan uppenbarelsen af det gudomliga uti helheten
af universum och uti den individuella lifsprocessen, innehöll den dock
i afseende på denna motsats, en mägtigare förmedlingskraft, än
måhända någon annan vetenskaplig lära, *om hiUilfc förmått göra sig
gällande/

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sydenham/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free