- Project Runeberg -  Bidrag til Den Norske Kirkes Historie i det nittende aarhundrede /
145

(1884-1890) [MARC] Author: Daniel Thrap
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nikolai Wergeland. 145
Wergelands Disciple 1) skriver, at «under hans Virksomhed
her baade som Lærer og som Præst hørte man Intet om
Christi Guddom, om Forsoning og Arvesynd m. m., men at
Mennesket af Naturen var godt og kunde ved egen Kraft og
et dydigt Levnet vinde Salighed», Ord, som i et og alt
bekræftes ved Wergelands Afskedsprædiken, der ikke inde
holder det ringeste af Evangeliet eller en Tanke om, at de ts
Forkyndelse har været hans Sag. Den Magt, Rationalismen
havde faaet i Kristiansand, viser sig ogsaa i Kirkens dybeste
Helligdom, hvor Presternes Frihed i Benyttelsen af Ritualet
maa vække vor Forbauselse. Ved Uddelingen af Nadveren
havde man allerede i nogen Tid, før Wergeland blev Prest,
forandret Formelen: «det er Jesu sande Legeme (Blod)» til:
«Det er din Jesu Legeme (Blod)». Wergeland seiv erkjen
der denne Forandring for væsentlig og undres, om ikke frem
mede Kommunikanter ved den har faaet Skrupler. Ved
Daaben ser det ud, som Wergeland seiv har indrettet Ritu
alet efter sit Hoved. Han ombyttede Balles Tiltale i Alter-
bogen med en Bøn om, at «Alfader ved Christentroens og
Uskyldighedens Sindbillede» vilde «indgyde i dette spæde
Bryst alle ædle Følelser, alle mandlige (kvindelige) Dyder»
o. s. v. Efter Korsets Betegnelse, Læsning af Evangeliet,
Fadervor med Haandspaalæggelse fulgte en Lovprisning af
Gud, som «har givet (Barnet) Tilværelse og nu ved Daaben
giver det Haab om evig lyksalig Tilværelse». De 3 første
Spørgsmaal gjorde han til 2, der lød saaledes: N. N. for
sager du Synd? og alle Laster? Artiklerne synes det,
som han lod blive staaende, skjønt det ogsaa efter hans
Fremstilling kan se ud, som, han af 2den og 3die Artikel
blot benyttede Ordene: «Tror du paa Jesum Christum hans
enbaarne Søn?» og «Tror du paa den hellig Aand?» 2). Det
kan efter dette ikke vække Forundring, nåar Wergeland seiv
fortæller, at Kirkesøgningen har været afvekslende, og at
!) P
. B. Lassen: Beretning om Kristiansand 130.
2) Norsk hist. Tidskr. 11. R. 3 B. 68—69.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tdnokihi19/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free