- Project Runeberg -  Bidrag til Den Norske Kirkes Historie i det nittende aarhundrede /
277

(1884-1890) [MARC] Author: Daniel Thrap
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Peter Hount. 277
hans Kammerater, synes han at have staaet udenfor. Heller
ikke Politiken, der i Revolutionstiden fyldte saa mange Hjer
ner, synes at have beskjæftiget ham synderlig, om han end
tidlig blev en udpræget Tilhænger af den Norskheds-Retning 1 ),
der i denne Tid var saa stærkt fremtrædende hos mange af
hans Landsmænd i Kjøbenhavn. Som Kandidat laa han med
Pavels paa Ehlersens Collegium, og fra denne Tid har Pavels
opbevaret en Historie, hvori han spiller en Hovedrolle, og
som er vel skikket til at vise, hvilken Anseelse en udmærket
Kandidat havde, ligesom den ogsaa kaster et ikke meget
heldigt Lys over Universitets-Forholdene i Slutningen af 18de
Aarhundrede. En skrøbelig Kandidat Meldal skulde prædike
til Dimis og bad Hount skrive Prædiken for ham. Hount
havde ikke Tid eller Lyst, laante en Prædiken, Pavels havde
holdt, og gav den til Meldal, som holdt den og fik non
contemnendus. Hount gik nu op til Professor Fr. Munter
og krævede ham formelig til Regnskab for den givne Karak
ter, idet han tillige udviklede Indholdet af Pavelss Prædiken,
og det endte med, at Professoren gav den stakkels Kandidat
Lov til at prædike om igjen efter en Tiltale, der var alt
andet end beskeden 2). Som Alumnus paa Ehlersens Colle
gium studerede han og Pavels i Fællesskab, og deres Sam
taler om de til Prestegjerningen fornødne Kundskaber, dens
Pligter og Glæder omtales af denne som betydningsfulde for
hans personlige Udvikling 3). Hvad disse to Barndomsvenner
studerede var ikke. «Theologien som lærd Videnskab», men
«Religion og Moral», hvilket i vort Sprog vil sige: ikke den
lutherske Kirkes dogmatiske System, men Tidens rationali
stiske Skrifter. PaveVs «Yndlingslekture» i denne Tid var
de eudaimonistiske Populærtheologer, navnlig Saltzmann, hvem
han siger, at han «som Menneske og gejstlig Taler har meget
at takke», og at det er denne Læsning, han har drevet
1) Pavels Autobiografi 233.
2) Ibid. 183—85.
3) Ibid. 233.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:59:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tdnokihi19/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free