- Project Runeberg -  Om teosofien såsom kulturfaktor /
20

(1896) [MARC] Author: Sven Ivar Sven-Nilsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teosofien såsom kulturfaktor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

man å andra sidan ser, huru den uppfattning, som drifver dem
fram, ofta saknar de högre synvidder, som skulle vända hågen
bort från ensidighet och fanatism. Man har då äfven skyldighet
att praktiskt sprida denna lifgifvande kunskap, som skall mana
släktets banérförare på de olika områdena att med bibehållen
praktisk arbetsfördelning sinsemellan dock alla medvetet kämpa
för ett gemensamt mål: en organisk allsidig kultur. Enligt hvad
jag i det föregående yttrat, är det min fasta öfvertygelse, att
teosofien erbjuder just dessa för kulturen så väl behöfliga
allmänna synvidder. För teosofen te sig tidens alla stora
rörelser såsom olika färgade strålar, utgångna från samma
sanningens eviga hvita ljuskälla: i och genom teosofien finner han
deras rätta ursprungsbeteckning, fattar deras väsensgemenskap
och ser dem förenade i en allverkande solidarisk enhet.

Teosofen känner det för den skull som sin oafvisliga, heliga
plikt att ej blott tillgängliggöra teosofiens ledande kulturidéer
för massorna och väcka till lifs förädlande, renande
kulturströmmar, utan äfven att praktiskt studera tidens behof och
arbeta i samklang med dess stora mäktiga rörelser, hvilka alla
äro så att säga den teosofiska rörelsens rötter, de kraftcentra,
ur hvilka det teosofiska lägret har att påräkna rekryteringen af
sina bästa krafter, samt den grundval, hvarförutan teosofien ej
äger något säkert varaktigt fotfäste i kulturen. Isolera
däremot vi teosofer oss till ett för den yttre världens lif slutet
sällskap eller afstängda individer, de där mest spekulera öfver
Parabrahm och Mulaprakriti[1] m. m. sadant och kläda sina
tankar i svårbegripliga österländska termer, skall tidens stora
bölja förintande gå fram öfver våra hufvuden och den
nuvarande teosofiska rörelsen tämligen spårlöst försvinna i
glömskans haf. Men om vi, fattande vårt kall rätt, hvar och en
i sin stad efter gåfvor och fallenhet, med de teosofiska
grundtankarne i hjärtat samverka med tidens förlossande rörelser,
för dem öppnande allt högre synvidder och i dem ingjutande
en allt djupare mening, skall genom oss teosofien allt mera
häfda sig såsom den allra mäktigaste kulturfaktor.


[1] Parabrahm, = den absoluta världsprincipen. Mulaprakriti = den
abstrakta världssubstansen.
        Red. anm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:52:48 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teoskult/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free