- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
124

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ken de skulle sluta, efter det de själva vunnit herravälde över
formen, endast då kunde de tillgodogöra sig de
beundransvärda lärdomar, som antikstudier i alla tider ha i beredskap
för bildhuggarkonsten, ty antiken förblir alltjämt en
outtömlig källa att ösa ur. Sina åsikter härom hade Rodin
sammanfattat i följande ord: »Quand on suit Ia nature, on obtient
tout».

Efter några års mycket flitiga studier framträdde Sigrid af
Forselles i mitten av 1880-talet på Salongen i Paris med ett
par byster. Vilken vacker och naturtrogen uppfattning som i
dem gjort sig gällande och huru säkra konstnärinnans öga
och hand redan blivit, kan man se av det unga kvinnohuvudet
i brons, kallat »Ungdom», som numera förvaras i
Konstföreningens samlingar i Ateneum. Det är ett av de arbeten hon
tidigast ställde ut på Salongen.

Ungefär vid samma tid — i mitten av 1880-talet —
anmodades Sigrid af Forselles och hennes kamrat Madelaine
Jou-veray av sin lärare att biträda honom i arbetet på ett stort
monument, som han under flere år höll på med att utföra
och avslutade 1880. 1 likhet med renässansens stora konstnärer,
som ofta överlämnade åt sina elever att utföra den första
undermålningen på en tavla eller det första utkastet till ett
skulpturverk för att sedan själva övertaga och avsluta verket,
lät Rodin sina unga elever enligt hans anvisningar i lera
uppställa var sin helfigur till det stora monument han utförde på
uppdrag av staden Calais.

Detta berömda skulpturverk, kallat »Borgarna i Calais»,
som är en av Roditis yppersta skapelser, har blivit rest för
att hugfästa minnet av stadens hjältemodiga försvar mot
engelsmännens anfall 1347. Monumentet återger en grupp av
de sex medborgare, som dä för att rädda sin stad frän
förstörelse girgo ut till fienden med stadens nycklar, beredda att
själva omedelbart avrättas. Dessa enkla gestalter, som klädda
i trasor, nästan halvnakna, skrida fram två och två vid
varandras sida, bilda en helhet av sällsamt upphöjd och tragisk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free