- Project Runeberg -  Handledning i vira /
7

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Spelaren till höger om förhanden har gifven d. v. s.
skall dela ut korten. Sedan han blandat noga, låter han
sin granne till höger kupera (i de följande spelen behöfver
efterhanden ej blanda) och börjar gifningen. Denna kan
ske ungefär hur man behagar, dock ej gärna med ett och
ett kort. Vanligen ger man tre gånger 3 kort och en gång
4, eller två gånger 5 och en gång 3 kort. Gifven sker
som vanligt från vänster till höger, i den ordning spelarne
sitta. Sedan hvarje spelare sålunda erhållit sina 13 kort,
läggas de återstående 13, hvilka på inga villkor nu få af
efterhanden eller af någon annan beses, räknas eller på
något sätt rubbas i sin ordning, på bordet och bilda den s.
k. talongen, om hvars användning vi längre fram få orda.

Under tiden är efterhandens granne till höger,
mellanhanden, sysselsatt med att blanda den andra leken. Då
detta skett kuperar han den och lägger den sedan till höger
om sig på bordet så, att det kort, som varit underst,
kommer öfverst med rätsidan uppåt. Detta kort visar färgen
(hjärter, ruter, klöfver, spader) för det spel, som går. Den
färg, som ligger upp, kallas högsta färg. Är denna röd,
kallas den andra röda färgen andra färg, de båda svarta
däremot ofärg. Är den åter svart, kallas den andra svarta
färgen andra färg och de båda röda färgerna ofärg. Vi
varna, här lifligt för den missuppfattning som
sammanblandar denna färg med trumf. Trumf bestämmes alltid,
medelbart eller omedelbart af spelaren själf; färgen åter är
som synes från början bestämd, och tjänar endast till att
bestämma betalningen samt att under vissa förhållanden
gifva spelarens bud en högre rang. Vi torde få anföra ett
exempel på hvad ofvan sagts: A har lagt ut de tre korten,
samt låtit B och C draga af de motsvarande. C har fått
hjärter och har sålunda förhand. B har fått sin plats till
höger om honom och har sålunda att gifva. A sitter till
vänster om C, och har att blanda och lägga upp, färg,
hvarvid han placerar kortleken emellan sig och C, som nästa
spel skall gifva just med denna lek.

Sedan gifning och färgläggning försiggått, ordnas korten
som i ett vanligt spel. Korten hafva sin vanliga valör,
essen högst, tvåorna lägst.

Innan vi fortsätta vidare i vår redogörelse för spelet
torde det måhända ej vara ur vägen att redogöra för den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:54:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vira/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free