- Project Runeberg -  Handledning i vira /
23

(1903) Author: H. L. Victorin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vira

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

goda handkort kunna sådana spel vinnas, äfven om
trumffärgen ej är synnerligen god. Detta är däremot svårare
i 8 spel, där trumffärgen gärna bör vara tämligen solid
och där följaktligen en bättre entré erfordras. 9 spel är
ett sällan förekommande bud.

Muntergök är ett farligt, men ofta förekommande
misèrespel. Såsom lämpliga entréer må nämnas två kortare sviter
nedifrån, t. ex. tvåa, trea, femma och tvåa, fyra, sexa eller
en längre svit af 5 à 6 kort och ett par tvåor. Man söker
då i talongen hvad som fattas. Däremot bör man aldrig
i talongen söka tvåor; det lyckas någon gång, men
misslyckas i regeln. Köpmisèrer på ett, två och tre förekomma
mindre ofta, då man vid dem ej äger rätt att efter köpet
bortlägga något kort. För köpmisèrer på fyra, fem och sex
bör man gärna hafva entré, d. v. s, en tvåa och ett eller
ett par låga kort, i tre färger. På två goda färger kan
man dock köpa, möjligen äfven på en längre färg och ett
par tvåor; detta sista är dock ej någon god entré. En
ensam trea eller smärre ihåligheter, såsom tvåa – femma
efter hvarandra i en färg, böra för ingen del föranleda
spelets nedläggande, då korten lätt kunna sitta så att dessa
farligheter ej hafva något att betyda. Dessutom händer,
att de felande korten finnas bland dem, som blifva kvar af
talongen äfven sedan motspelarne gjort sitt köp. Alltför
mycket får man dock ej lita pä den omständigheten, att
några för spelet viktiga kort skulle ligga kvar i talongen.

Gaskar äro spel, som ganska ofta förekomma, särskildt
de på 4 och 6. I gaskspelen gäller det hufvudsakligen, att
genom en kombination af spelarnes bud med sina egna
kort söka beräkna talongens innehall. Sålunda kan t. ex.
ett pass på en muntergök gifva anledning till en trumfgask
och ett pass på en turné till en misèregask. Särskildt vid
de små gaskarne på 1 och 2 gäller det dock att tillse, att
man vid trumfgasken ej kastar för höga och vid
misèregasken ej för låga kort, ty af de bortkastade korten har
man egentligen ingen annan nytta än den, att de ej sitta
på motspelarnes händer. Har man i allmänhet höga kort,
men en eller ett par tvåor utan följande låga kort, lämpa
sig dessa helt naturligt för en misèregask, liksom vid låga
kort ett eller ett par äss eller äss och kung i en färg lämpa
sig för en lägre trumfgask. Då man spelar gask på 4 i misère,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:54:09 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vira/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free