- Project Runeberg -  Nya berättelser ur bibliska historien för större barn av Tante Malin /
46

(1965) [MARC] Author: Knut Wicksell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1965, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Thamar, Herrens stammoder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

rättfärdigare än jag, ty jag har icke gifvit henne åt min
son Sela.”

Olyckan var emellertid en gång skedd, den unga kvinnan
fick kort därefter tvillingar, av vilka den ena, som i
omskärelsen erhöll namnet Perez, sedermera, som vi veta, vart
stamfader åt konung David samt därigenom även och detta
på såväl Josephs som Marias sida (Matt. 1, Luk. 3) stamfader
åt Herren Christus.[1]

På en så egendomlig, ja, man vore nästan färdig att säga
syndfull väg lät Gud den ådra framlöpa, ur vilken Lifsens
Brunn en gång skulle välla fram. Vilket rikt ämne till
betraktelser, uppbyggelse och självprövning!

*



[1] Då författarinnan kommit att vidröra frågan om Jesu
härstamning, må redan här några ord vara på sin plats
rörande den bekanta, förmenta ”olikheten mellan
stamtaflorna” hos Matteus och Lukas, varöver otron gjort så mycket
buller.

Släktledningen hos Matteus är Josephs; hos Lukas åter är
den endast skenbart detta, men i verkligheten Marias. Att
Joseph icke dess mindre namnes såsom son till Eli beror på
att han var hans svärson (Jfr Ruths bok 3:1, där Naemi
kallade Ruth ”min dotter” oaktat hon i verkligheten var hans
sonhustru). Att evangelisten låter Maria i släktledningen
(liksom i det borgerliga livet) företrädas av sin man står i
sammanhang med att kvinnor ej gärna upptogos i Israeliternas
stamtavlor. Endast för några få, särskilt framstående
kvinnor göres någon gång undantag såsom t. ex. för Thamar
och för Rahab, vilken senare, såsom vi få se, på grund av
sitt om en levande tro vittnande handlingssätt vid Jerichos
belägring (Jos. 2, Ebr. 11, 35) genom Guds nåd aktades
värdig att också varda en av Herrens stammödrar (Matt. 1:5).
•— Ett annat mycket enkelt sätt att förklara saken är, att
vi i Luk. 3:23 hava att tänka oss några ord inskjutna t. ex.:
”Och Jesus var i sitt trettionde år och vardt hållen för att
vara son till Joseph” (men var i verkligheten endast hans
stjufson samt genom sin moder Maria dotter-/”son till Eli
o. s. v.”

Båda förklaringarna äro var för sig ytterst enkla.
Tillsamman bilda de ett nästan överväldigande bevis för frånvaron
av varje brist på överensstämmelse mellan Matteus och Lukas,
vilken ju för övrigt är självklar, ty mellan olika delar av
en av Gud inspirerad skrift kan ju omöjligen någon verklig
motsägelse, endast en skenbar sådan äga rum.                I. L. K.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:41:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wkbibliska/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free