- Project Runeberg -  C. J. L. Almqvist. Hans lif och verksamhet /
47

(1876) [MARC] Author: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Almqvist som religionsfilosof

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sätt som man gör vid försoningen), att Guds rättfärdighet
icke är såsom menniskors. Detta går visserligen an att säga,
men man bör likväl påminna sig, att man dermed upphäft
sjelfva den egenskap man förut tillagt Gud; ty när man
yttrade, att Gud var »rättfärdig», var äfven detta yttrande
nödvändigt rättadt efter menniskobegrepp, yttradt med
af-seende på hvad menniskan anser för rätt: och vore det icke
så, kunde man lika så väl säga, att Gud hade den egenskapen,
att vara »orättfärdig», och saken blef den samma. Ty när
man anmärkte orimligheten och styggelsen af att antaga Gud
för orättfärdig, då man af honom har så uppenbara bevis på
rättvisa, så skulle man endast svara, att Guds orättfärdighet
icke är såsom menniskors, utan ofta kan visa sig i akter af
rättvisa; och detta måste då vara lika begripligt och
naturligt, som att Guds rättfärdighet ej är lik menniskors, utan
mången gång visar sig i hvad för oss är orätt. Fullföljer man
denna sista metod, så kan man säga, att Gud är god, men
hans godhet är ej såsom menniskors, utan emellanåt grym.
Gud är allsmäktig, men ej att förlikna vid nienniskors makt;
utan under stundom vanmäktig. Detta vore dock nästan
höjden af charlataneri. Man kan imellertid föreslå ett annat
sätt, som vore att antaga, att Gud har alldeles ingen
egenskap sjelf, det vill säga, ingen väsentlig permanent och evigt
fast karakter, utan att han i olika tider framstår med olika och
växlande egenskaper, allt efter tidens beskaffenhet. Man skulle
då t. ex. försöka detta: att Gud 1:0) i skapelsens tid var
alls-mäktig, men sedan lemnat det, 2:0) vid syndafallets tid var
mäktig och en god rådgifvare, dock utan lydnad och
efterföljd, 3:0) i Gamla testamentets tid var rättfärdig, 4:0) i
Nya testamentets god, och hvad Gud i kommande tider ännu
torde blifva, är hvad vi icke drista veta. — Detta synes väl
kanske ej slå så illa in med verkligheten; men vi måste
betänka, att om all karakter, all egenskap, all beskaffenhet hos
Gud är växlande och föränderlig, så hafva vi ingenting för
vår eviga tröst. På hvad skola vi hoppas, på hvad kunna
vi lita, om ingenting är säkert och konstant hos Gud?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 00:58:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aaalmq/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free