- Project Runeberg -  C. J. L. Almqvist. Hans lif och verksamhet /
81

(1876) [MARC] Author: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. “Försök till Hektors lefnad“, “Hvad är kärlek?“ och andra ungdomsskrifter. “Amorina“ och “Det går an“. Den samtida kritiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Du omtalar», skrifver Almqvist, »din rädsla för filosofi
och tror dig föreslå en annan väg till samma mål. Så som
du ser saken, har du förträffligt dömt och tagit ett godt
beslut, att i Guds famn söka din fylnad. Du vill finna
klarheten i den religiösa tron, i stället för i den filosofiska
kunskapen. Du vill i och med denna tro fatta allt vetande
såsom ett gifvet resultat, ett arf, en skänk. — Men det du och
tusen med dig hafva djupt och förskräckligt orätt uti, det är
detta skisma du uppställer mellan tron och kunskapen.
Emedan detta skisma är hufvudkarakteren på den gamla kristna
bildningen, alla seklerna bakom oss, så skall jag säga dig,
att du tillhör den gamla tiden, så länge du ej lemnar bakom
dig det. Glöm, gosse, att dessa hafva varit kallade fiender,
var djerf nog, att fatta dig sjelf i ett sådant sinne, der tro och
kunskap äro syskon. 1 det ytliga sinnet stå också kärleken
och, döden som fiender mot hvarann, de frukta hvarann’

— men du mins, hur för ett inre högre sinne (Platon) de
bägge stodo så broderligt lika jemte hvarann. De kunde
knapt skiljas».

»Man brukar skilja tro och kunskap på det sätt»,
tilllägger Almqvist, »att den förra ingifs af Gud i menniskan,
den senare förvärfvas af menniskan genom hennes arbete.
Denna distinktion är af ingen inre halt, den är ytans åsigt. Ty
i sjelfva verket ingifs allt (så väl tron som kunskapen) af
Gud, och är till genom menniskan. Detta af och genom
eger rum i allt som fins. Denna förening af ingifvelse och
individens arbete är alldeles öfver allt utan undantag. Det
fins ingen verklig tro, som ej hos den religiösa till tro komna
menniskan varit åtföljd af arbete (här kalladt frestelser): lika
litet fins det någon verklig kunskap, om ej under studiernas
ögonblick eld och lif (ingifvelse) gjutit sig i själen».

Det är ju icke underligt, att då Almqvist, ett öfverlägset
snille, så oförbehållsamt meddelade sig åt de unga, gaf dem
ädla råd och anvisningar och öppnade för dem sin andes
rika skattkammare — det är icke underligt, att de fäste sig vid
honom med en hängifvenhet som gränsade till dyrkan, och
när han då emellanåt lät sin fantasi utsväfva på vilda banor

Ahn/elti C. J. L. Almqvist. 6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 00:58:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aaalmq/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free