- Project Runeberg -  Psykologi /
102

(1926) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4de del. Sansene - 7de kap. Synet - a. Almindelig om synets sans

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102

intet heter det den synlige verden, og ikke f. eks. den følelige
eller hørlige verden. Fra denne sansning låner vi uttrykk for
vårt åndelige standpunkt, våre grunnopfatninger. Det person«
lige liv ytrer sig i de synsmåte r man har. Skal vi slå fast,
hvad andre sanser har tilført oss for intrykk, så kjennemerker
vi det ved en målestokk lånt fra synets sans; således er det
f. eks. med hørselen. Lydintrykkene fremstår jo ved luftbårer,
disse bølger får vi tegnet op på kurver, som vi kan se. Vi
måler. Mål, utstrekning o. 1. er begreper vi mest låner fra syns«
sansen. Stundom er det slik, at flere sanser kappes om over«
taket for vår opmerksomhet. Da gjør gjerne synet utslaget.
Scenen er jo egentlig et sted for den levende tale, en talescene.
Fra scenen venter man virkninger først og fremst gjennem øret.
Et skuespil er ikke rett og slett sammenførte tableauer; en
kunde i teatret til nød sitte med lukkede øine, men en må
ikke være utenfor hørevidde. Men da er det påfallende at
sproget har tatt parti for synsvirkningen. Opførelsen heter, med
et ord lånt fra synssansen: skuespil. Ordet teater er gresk,
kommer av verbet thean som mener å betrakte.1

At noe blir stadfestet av denne sans, tjener oss som beste
bevis på, at tingen hører hjemme i de objektive erfaringers
verden. Har du ikke øine i hode? spør vi en som er uviss i
utide. En får syn for sagn. Man har aldri sett på maken
o. s. fr. Den sterke opmerksomhet som hefter just ved intrykk
fra den sans motsvares av det overtak som den sammenlignings«
vis har over følelsen. Mange reiser lange veier for bare å få
et glimt av den store mann. Jeg tåler ikke å se ham, sier man
iblandt om et menneske man ikke kan utstå. Og ordet går
omvendt om kjærlighet ved første syn. Men det hører ennu
mere til denne egenhet ved synspsykologien. Den nærmeste
kilde til et intrykk kan være en annen sans, men synet er på
samme tid med på saken. Synet gir da en vesentlig støtte;
først det gjør intrykkene fulle og faste. Eksempler har vi ved
sansninger som å høre, smake, lukte. Sanseintrykkene lider
mén, dersom vi ikke kan se tingen det dreier sig om. En
hører bedre det en annen sier når en ser ham i åsynet. I et
mørkt rum er det, som om lepene er mere trege til å røre sig.
Den talende smittes selv av den tyngsel som er lagt på opfat«
ningen hos tilhørerne. Vi vil se den blomst vi suger duften
inn av. Om kvelden når det er mørkt, går man gjennem
blomsterbedet uten å bøie sig over blomsten for å lukte. Det
er rosen i solens glans vi får lyst til å føre til nesen. Den
som røker, vil se ringene av røken han blåser ut; i mørke lar
han cigaren dø ut.

1 Og dog spilte i den eldste greske skuespilkunst musiken fullt så stor
rolle som bevegelsen, dansen. Dityramben, det’ historiske utgangspunkt for
skuespillet, er jo først og fremst en kunstform for øret.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:00:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aallpsyk/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free