- Project Runeberg -  Psykologi /
132

(1926) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4de del. Sansene - 8de kap. Hørselen - 8de tillegg. Ørets bygning og dets funksjoner - 2. Analyse av tonen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132.

regelretthet; det nærmere om dette vil det bli gjort rede for
under avsnittet konsonans.

I tonen har vi i flere stykker et sanseemne av ånnen art enn
i farvene. Toneelementene i skalaen er særkjent ved å være
rekker av multipla av ett og samme tall; mens vi i farveforete*
eisene ikke har med noe sådant å gjøre som «gruntoner og
overtoner». Mens videre lysfornemmelsene er avgrenset til bare
å omslutte en oktav, er de elastiske svingninger som skaper
tonenes verden, ikke fattet inn i en sådan ramme. Er billedet
av en cirkel bare brukelig for farveordningen, og slett ikke for
å illustrere tonenes inbyrdes forhold, så føier enda flere for?
skjeller mellem de to sanseemner sig til denne. Intrykket i far*
vespektret slår på somme steder om, det skjer et helt omskifte
i kvalitetsretningen; således ved rødt, gult, grønt og blått. Og
hver farve har egentlig sitt særmerke. Men tonene har, hver av
dem, noe av samme kvalitet. Det er ingen grunforandring i kva*

liteten slik som to*
nene følger på hver*
andre.

W. Kohler vil ha

et nytt kvalitetsmo*
ment, forskjellig fra
tonehøiden, tatt op

i tonekarakteristiken,
nemlig den vokalkarakter som lyden har. Han viser til en interes*
sant kjensgjerning innen farvepsykologien. På farveområdet har
man en rekke overganger av kvalitativ art. Fra rødt over orange til
gult, derfra et intrykk som glir over i grønt. Paralelt med dette står
en rekke med likheter i vokalsystemet, nemlig fra u over til o, fra o et
nytt trin til a, og videre igjen til e og i. Hver vokal har sin oktav
som intervall til neste vokal. Rekken er u o a e i. Altså fra
midtlyd til inlyd over til fremlyd. Da tonene mellem to vokaler
gir et særeget kvalitetssystem, så helte Kohler i noen tid bent*
frem til den mening at navnet kvalitet snarere måtte brukes om
disse vokaldifferenser enn om tonehøidene. Men her kommer
noe ved de faktiske toneoplevinger på tverke. Oktaver og kvin*
ter skulde da efter dette ordningsprinsip vise større inbyrdes
forskjeller enn sekunder. Det omvendte er jo tilfelle. Vokal*
karakteren for tonen har ikke kommet til å bli avmerket i mu*
siken. Det er derfor best å bli stående ved tonens høide som
kriterium for kvaliteten i tonen.

b. De øvrige kjennemerker ved tonebilledet er styrken og
klangfarven. Om styrken er ikke meget å melde. En endring
i den hitfører ikke i ringeste mon noe skifte i kvaliteten på
tonen. Med farvene er det annerledes i dette stykke.

c. Så er det klangfarven til tonen; hvad menes med den?
Hvad stikker den i? To stemmer kan synge unisont, to fløite*

Fig. 8.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:00:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aallpsyk/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free