- Project Runeberg -  Psykologi /
137

(1926) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4de del. Sansene - 8de kap. Hørselen - 8de tillegg. Ørets bygning og dets funksjoner - 4. Specielle egenheter ved tonebilledet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

137.

vil partialsvingningene for øret mestendels komme til å gå sam«
men til en eneste tone med en egen klangdåm. Men så kan
man videre ta flere toner med ett, ta flere lyd samstundes.
Hvad hører man da? Høresansen ligner i dette punkt ikke
på de andre sanser. Sett øret blir påvirket av en samlydende
klangmasse. Sjelen vil da yte et ikke ringe arbeide. Man kan
holde de enkelte klangenheter ut fra hverandre og i samme
stund opfatte som noe nytt helheten, akkorden. Altså i sjelen
både en analyserende og på samme tid en syntetiserende
gjerning. Dog er det her en forskjel å merke. Det er lettere å
skille toner som kommer efter hverandre enn slike som bydes
på samme tid. Ved sukcessive lyd er man mere granhørt for
ulikskapen mellem tonene.

Videre: Også i psykologien for hørselen går begrepet tid
inn på flere måter som en viktig faktor. Det gis en såkalt tids«
terskel. Svingebevegelsen må ha stått på noen tid skal man
merke den med øret. Minst 2 perioder må ha fulgt på hin«
ånnen, skal det høres en lyd. — Den tid vi nærmest tenker på,
er svingningstiden. Men ikke bare sansningen er virksom, også
tanken former intrykket for oss. Tankelivet er med. Vi hører
en melodi, sier vi. I virkeligheten er intrykket av en melodi
et verk av hukommelsen i samarbeide med sansning. Vi holder
fast på intrykket efter at det sanselig har tonet ut. Tidsgrun«
laget for våre hørselsintrykk strekker sig på den måten utover
sansningens stund. Toneforestilling en, ikke bare sansefornemmelsene
virker med. Hos somme mennesker er det tilstede rent eide«
tiske lydforestillinger. Bethoven er her et berømt eksempel.

Kapaciteten for toneforestillingen er høist ulik hos de for«
skjellige individer. Det gis dem som vet nøie om hver tone
de hører, hvor den har sin plass i tonestigen. Man kaller den
evne det her tales om for absolut tonehukommelse. Det er ikke
mange som eier den, og især er den sjelden hos kvinner, efter
det Stumpf oplyser.

Med omsyn til varigheten i en lydpåvirkning er å si: Det
skader ikke om man lar en tone holde lenge ved. Øret blir
ikke videre trett. Tiden forandrer ikke noe på kvaliteten. De
dype toner står psykologisk i en særstilling. Ikke når de frem
med det samme lydbølgen rekker til øret, og de stilner omvendt
først litt om senn av. I musiken lar man dem derfor skride
langsomt frem. Man skal ikke prøve det med triller i bassen.
Så meget om tonen og tidsfaktoren.

Et annet spørsmål i tonepsykologien går på tonenes forhold
til vår romsans. Man kan sikte på flere ting ved det problem
som her blir rørt ved. Tonene utfolder sig kvalitativt på en
særegen måte i en række fra dybden mot høiden; allerede denne
kjensgjerning kan vekke tanken på noe utstrakt, man synes op«
leve noe i likhet med en lengde, et mellemrom, når man hører

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:00:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aallpsyk/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free