- Project Runeberg -  Psykologi /
275

(1926) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 7de del. Gruntrekk av åndslivets psykologi - 3dje kap. Troen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

275’

dreier noen på bryteren, straks vil de elektriske bluss lyse. —
En husmor er kommet tilkort med kaffen. Hun slår da på
telefonen til kjøbmannen. Så får hun det hun skal ha. — Selv*
følgelig!

Og dog er intet av dette i og for sig sikkert. Men troen
er ute og virker. Den skaper i naiv tryghet et konstant virke*
lighetsbillede, en metafysik i tjeneste for de personlige formål.
— Ikke altid er imidlertid tingene så entydig bestemt eller saken
gitt så umiddelbart. Det en tror er da resultatet av noe en
har prøvet kritisk, det vil si: Forestilling reiser sig mot fore*
stilling. En reagerer ut fra sin virkelighetssans, og det får en
til å overveie for og mot. En vingler i sin dom. Til tanken
tilsist vinner et sikkert punkt. Denne andre type av tro er
den mest interessante. Den har skapt det psykologiske problem
om troen. Hvordan blir den troende dom til i slike tilfeller?
Hvordan arter særtroens psykologi sig?

Et eksempel: En mann vandrer i fremmed land. Med en*
gang ser han en strandbred foran sig. Skulde det han så, være
sjøen eller en insjø? For å dømme om det går han nærmere
til og veter tungen med vannet. Han tror på sin smak, tror,
at den kan skjelne ferskt vann fra sjøvann (som inneholder
2Vs % klornatrium, Vs °/o magnesiumsalt o. s. fr.). — Altså
troen kan grunne sig på en sanseakt. Her var det smaken. I
annet høve er dommeren en annen sans. Jeg har jo sett det
med egne øine. Jeg må da tro mine egne øren. Jeg fikk
troen i henderne. Det var til å ta og føie på. Den som har
skoen på, vet hvor den trykker. Jeg luktet faren — altsammen
ord og vendinger som viser at menneskene tror på vitnemålet
fra sansene, har tillit til øine, øren, lukte* og berøringssansen 1.

Troen i vår sjel bygger altså trygt på det vi oplever med
oss selv, f. eks. gjennem sansningen. Men med det stanser vi
ikke. Vi gjør et skritt utover det punkt. Våre erfaringer gjen*
tar sig, og vi har en tro ikke bare om hvordan tingene virker,
men om hvordan de er. Vi slår fast, hvad art de er av. Det
jeg har tatt op i troen er ikke bare, at mine sansefornemmelser er
de og de, men noe mere. Troen strekker sig ut til det som
er årsaken til mitt intryk. Jeg tror at sanseobjektet er denne
gang som ellers, at det har en bestemt egenskap som drar i
den leiden, at smaken, formen, berøringsintrykket o. s. fr. blir
av objektive grunner slik de er. Riktignok er det mulig å
skuffes, det vet en, men det velter ikke prinsipet, og prinsipet
er at en avgjør saken efter det en fornemmer. I det enkelte til*
felle kan sanseapparatet føre en på villstrå. Men det gjør ikke

1 Holberg sier i Moralske Tanker 1. epigram 5: Hvis jeg ikke må tro als
mindelig syn og sanser; hvis jeg må nekte å se det jeg ser og høre det jeg
hører, så . . . blir ingen visshet mere i verden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:00:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aallpsyk/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free