- Project Runeberg -  L. F. Rääf af Småland och hans literära umgängeskrets. Bilder från flydda dagar /
42

(1879) [MARC] Author: Arvid Ahnfelt - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. LEFNADSTECKNING - 3. Verksamhet i Götiska förbundet — Inträde i Vitterhetsakademien — Samlingsverk öfver skrock och trollerier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mogen för det olofliga som deruti kunde finnas, dels af farhåga
för gäckerier, dels af öfvertygelse att den förmåga som lemnas åt
en annan skall hos meddelaren försvinna.

Rääf förstod emellertid att från allmogens läppar framlocka
så väl deras signerier som deras sånger, sägner och lekar. I ett
bref till Hammarsköld, dateradt Thomestorp d. 30 okt. 1812,
skrifver han, högst betecknande: »Jag har fått rätt på några de
allra präktigaste gummor om sina 70 år, outtömliga på visor, af
hvilkas oförfalskade förråder jag dagligen fråssar».

När R. för dylika syftemål var ute på vandringar bland
allmogen, lät han aldrig bjuda sig någon förplägning, och det
berättas att han under sådana förhållanden ända till trenne dagar
å rad icke smakade annat än sin pipa (med den icke just mycket
aromatiskt doftande tobaksorten »Kamelen»), några i fickan
medförda brödbitar samt en eller annan dryck friskt vatten.

En mörk sida framträdde, under dessa forskningar, för R. i
de bruk hvarigenom man vill afvända något ondt från sig sjelf,
och påföra andra detsamma att oskyldigt bäras, eller i begäret
att blott af okynne eller afund åstadkomma skada och förderf.
Dessa föreskrifter — säger han — härstamma från det låga sinne
som efter trälarnes frigifning så märkbart, i synnerhet i vissa
landsorter, från dem inblandat sig i vårt folks tänkesätt. Uti
Havamals runsång, och bland de hemliga kunskaper dem en
invigd borde lära, finnes ingen som, utöfver sjelfförsvarets rätt,
innebär andras förnärmande. Det sköna och rena är gammalt
och ursprungligt, det motsatta .är nytt och inympadt.

Efter att i Ydrebeskrifningen hafva lemnat en öfversigt af
dessa kunskapsarters fordna och närvarande beskaffenhet,
meddelar R. äfven några underrättelser om de personer i Ydre som
genom användandet gjort sig utmärkta.

Den första uppgiften för Ydre i sådana fall angår erkebiskop
Abrah. Angermanni ryktbara visitation år 1596, hvaruti
antecknades för Torpa socken: »Mariet i Holma beryktad för trolldom,
nämligen att hon kom med en brokot katta och ett band om
halsen med 3 knutar, och hafva gjort mycket ondt.»

Äfven från nyare tid anför R. exempel på sympatikurer
och trollerier (Ydrebeskrifningen sid. 136—144). Under vistelse
i Ydre 1878 hade vi tillfälle att komma under fund med att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:01:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aaraaf/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free