- Project Runeberg -  Om samhällsklasser och lefnadssätt under förra hälften af 1600-talet /
21

(1896) [MARC] Author: Claes Annerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om samhällsklasser och lefnadssätt under förra hälften af 1600-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ordets vapen. Och det hedrar konungen, ej mindre än
ärkebiskopen, att den senare i anledning af den förres väl
kalvinistiskt smakande katekesförslag vågade och ostraffadt
kunde skrifva de starka orden: “Djäfvulen har synnerligen
drifvit sitt spel genom de två de skadligaste sekter, som
uti vår tid i kristendomen vanka, nämligen de påfviske
och de kalvinister.“ Den strid om bekännelsen som med
skärpa förts mellan kyrkan och Karl IX, kunde ej fortfara
under sonen, som var sträng lutheran. Och Gustaf Adolfs
konungaförsäkran var en seger för kyrkan i alla de
omtvistade punkterna. Intolerant var denna kyrka visserligen,
däri dock blott ett barn af sin tid. Och huru kunde det
vara annorlunda, då den nyss kämpat på lif och död med
papismen. Här som i England var det en strid ej blott
om trosfrihet, utan om nationens frihet och själfständighet.
Följden blef på bägge ställena, att katolicismen utkastades
ur riket. Ingen främmande bekännelse ägde rätt till offentlig
religionsutöfning, ehuru samvetsfrihet tillförsäkrades dem,
som höllo sig stilla; och alla ämbetsmän skulle vara af
den rena evangeliska läran. Sedan faran väl var försvunnen,
kunde man väntat större fördragsamhet, särskildt mot
kyrkans protestantiska syster, kalvinismen. Men man ser
snarare motsatsen, och det är regeringen, som måste söka
i rätten till samvetsfrihet skydda de förföljda främlingar,
som hit tagit sin tillflykt, eller de utländska arbetare, som
inkallats för att lyfta näringarne. Ännu i Karl X:s
konungaförsäkran voro enskilda religionssammankomster förbjudna för
främmande trosbekännare, de fingo endast i sina hem hålla
familjegudstjänst och ej inkalla främmande lärare för sina barn.

Kyrkans författning var ännu ej stadgad i fasta,
lagbundna former. Enhet saknades, och biskoparne voro så
godt som herrar i sina stift; först långsamt träda i detta
århundrade domkapitlen fram som medverkande i stiftsstyrelsen.
Någon nationalsynod fanns icke, utan ersattes
till en del af det s. k. consistorium regni, det vill säga det
vid riksdagarne församlade prästerskapet. Ej heller var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:29:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/acsamhall/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free