- Project Runeberg -  Upsala Universitets historia / Andra delen. 1655-1718. Senare afdelningen. Universitetets organisation och verksamhet /
188

(1877-1931) [MARC] Author: Claes Annerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

188

den kyrkohisfcoriska undervisningen, som ju skulle i regeln åligga
två af fakultetens professorer. Den torde i allmänhet varit rätt
ordentligt och med intresse bedrifven.

Så föreläste Stigzelius 1656 kyrkohistoria till Karl den store,
1658 förde han den vidare in till sextonde seklet och 1659 fortsatte
han från Luthers tid, 1661 läste han öfver concilierna. Men
samtidigt har Terserus hållit föreläsningar i Sacra Chronologia, som
hvars frukt ett arbete med samma titel utkom af trycket år 1657.
Edenius har ock, ehuru föreläsningskatalogerna icke utvisa det,
föreläst i kyrkohistoria, fastän denna icke hörde till hans professur;
de anteckningar öfver dessa föreläsningar, hvilka långt efter hans
död utkommo, utvisa att så varit förhållandet. Jag återkommer
nedan till hans och Terseri arbeten på detta område. Lithman har,
som Terseri efterträdare på andra professorsstolen, haft skyldighet
att, föreläsa öfver gamla testamentets kyrkohistoria och har fullgjort
den, men ban beklagade sig 1666, att ehuru han både ofientligt
och enskildt undervisat i kyrkohistoria, hade examinandi däri visat
en ringa insikt.1 Sannolikt hafva de två första professurernas
innehafvare tämligen regelbundet fullgjort sin plikt att föreläsa i
kyrkohistoria, om det ock stundom skett mera på de privata kollegierna
än på de offentliga föreläsningarna. Och äfven de andra hafva
tagit del i denna undervisning. Benzelius har varit särskildt
verksam för saken, ban höll kollegier i ämnet redan 1669, 1675—78;3att
han därmed fortsatte efter 1680 var naturligt, ty ban var då blefven
andre professor; dessa föreläsningar utkommo 1695 i Strängnäs
under titeln "Breviarium liistoriæ ecclesiasticæ" hvarom mera nedan.
Bilberg klagade 1690, att efter Benzelii förflyttning 1687 till
Strängnäs biskopsstol hade kyrkohistorien legat nere. Vintern 1690 läste
dock e. o. professorn E. Ljung offentligen öfver
reformationshistorien, och Schütz läste som andre professor VT. 1692 öfver gamla
testamentets kyrkohistoria. Offentliggörandet af Benzelii arbete gaf
Norrmannus anledning att 1695 lägga det till grund för sina privata
föreläsningar, hvilket inbragte honom en varm tacksägelse från
författaren.3 Ljung följde året därpå Norrmanni exempel, men före-

’ Teol. fak. prot. 10 dec. 1666. Stjernman i Bibliotheca Sviogothica
(U. 201, Ups. Bibi.) anför som outgifvet arbete af Lithman: Historia
eccle-siastica publice ett privatim Upsaliæ proposita.

1 Benzelii förteckning på sina kollegier 1663—87 (U. 96, Ups. Bibi.) och

föreläsningskatalogerna.

3 Benzelius t. Norrmannus 22 dec. 1695 (G. 191, Ups. Bibi.). B. skrifver
smickrande: Profitetur opusculum isthoc una mecum se inultum debere
favori celeberrimi Norrmanni, qui non solum dignatus est ante
publicatio-nem iliad evolvere sed et amplo elogio ornare».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:09:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/acuuhi/2s/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free