- Project Runeberg -  Upsala Universitets historia / Tredje delen. 1719-1792. Senare afdelningen. Universitetets organisation och verksamhet /
285

(1877-1931) [MARC] Author: Claes Annerstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

285

handling, lägges i handen på en enda professor, och den icke ens
ordinarie.

Om den exegetiska undervisningen motsvarat de fordringar,
som vi skulle ställa på densamma, af djupgående textkritik med
användning af alla de hjälpmedel som den filologiska och
historiska forskningen erbjödo, kan ej afgöras; man borde ju kunnat
vänta det, då innehafvarne af de grekiska och orientaliska
lärostolarne så ofta förflyttades till teologiska fakulteten. Särskildt ägde
man vänta mycket af en sådan polyhistoriker som gamle Olof Celsius,
föreläsningskatalogen för 1749 angifver ock, att ban då föreläste
öfver Evangeliorum Versiones Orientales. Det närliggande
ämnet Bibliska antikviteter har väl ofta behandlats i samband med
exegetiken, åtminstone af en sådan kännare af antiken och
orienten, som samme gamle Celsius var; men man skönjer ingenting
däraf i föreläsningskatalogerna förrän mot tidehvarfvets slut, då
Samuel ödman, en värdig representant för den celsiska traditionen,
tillkännagifver 1792, när ban begynner sina adjunktsföreläsningar,
att han skall belysa svårare ställen i den alexandrinska versionen
af Novum med ledning af de österländska språken och orientens
seder. — Till grund för undervisningen i dogmatik lades alltid en
mindre lärobok. I början använde man liksom i förra seklet J. F.
Königs Theologia positiva acroamatica, en öfver bela det
protestantiska Tyskland antagen kortare lärobok; don ersattes dock
efter tvenne decennier af den Repetitio theologica, som biskopen i
Göteborg Jakob Benzelius utarbetat, efter att 1734 års riksdag
anbefallt saken hos K. Maj:t. Boken utkom af trycket först 1737,
men K. Maj:t hade redan den 19 dec. 1734 föreskrifvit, att den skulle
användas vid universitetets teologiska undervisning och att
kursen efter densamma skulle fulländas på två år.1 Arbetet hade den
fördelen att icke vara vidlyftigt och bade väl sina förtjänster, då
det kunde bibehålla sig så länge, men nog förefaller det en nutidens
läsare att vara skematiskt torrt, och dåtidens ungdom torde icke
heller funnit det särdeles tilldragande.2 Ett försök af professor
Mathesius år 1747 att återupptaga Königs arbete möttes med ogillande,
då Benzelii arbete ansågs hafva fått statsmonopol vid under-

1 Benzelii Epitome repetition is theologicæ, som trycktes redan 1734,
var afsedd för skolorna; skillnaden mellan den och Repetitio är dock högst
obetydlig, både hvad innehåll och omfång angår.

2 J. H. Lidén säger i sin själfbiografi (Ups. Bibi. X. 273: b), att ban
redan i skolan tyckte, att Benzelii arbete var en högst otjänlig lärobok,
som proppade hans hufvud fullt ined distinktioner och uttalade satser,
som ban sedermera ej vågade stå för.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:10:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/acuuhi/3s/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free