- Project Runeberg -  Adel, präster, smugglare, bönder /
37

(1965) [MARC] Author: Albert Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1965, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det konstnärliga lättsinnet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

DET KONSTNÄRLIGA LÄTTS NNET

darna benådad konstnär, en lyrisk människa, en skaldiskt betonad och
desslikes ovanligt kunnig och sitt yrke behärskande prisse. Men han
kanske var lite för mycket prisse. I alla händelser passade han inte i
samhället. Men vilken utpräglad individ gör det?

Just nu - i samma ögonblick jag avslutade denna studie, kommer jag
ihåg att jag en gång i Paris försökte sammanföra Otto med Olof
Sager-Nelson och Ivan Aguéli. Men det misslyckades. Otto var med ali säkerhet
mera konstnär än dessa båda, som emellertid läto tala om sig på grund
av en excentricitet som var rätt medveten. Ottos var absolut omedveten,
hans naivitet större. Ivan hade lärt sig att äta fosfor och övade svält för
att lära sig bli oberoende av mat. Han kunde plötsligt resa sig upp från
ett kamratlag och springa ett par svenska mil för att mitt i natten
komma tillbaka och dricka vin och verka alldeles oberörd av den kroppsliga
ansträngningen. Dock misstänker jag att han stundom gjorde halt vid
någon kuskkrog och åt ett par kotletter i största hemlighet. Han
studerade koptiska - vilket Otto fann alldeles vansinnigt, han som tyckte att
göteborgska var det roligaste språk i världen. Aguéli hatade Otto. Olle
Nelson blev mycket snart modern i sin konst och fann Otto efterbliven.
Men den som genomförde begreppet bohéme var Otto. De båda andra
översatte det till franska - Otto var det.

                                                (1922)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 17:57:05 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/adelpsb/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free