- Project Runeberg -  Afholdssagens historie /
11

(1896) [MARC] Author: John Ludvigsen Nydahl
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Bibelen om drik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11
sig til Herren som en Guds naziræer, skulde han afholde
sig fra sterk drik (4 Mos. 6, I—4).1—4). Eksempler herpaa
er Samson, Samuei, Daniel, Johannes Hen døber osv.
Moseloven satte endog dødsstraf for drukkenskab (5 Mos.
21, 20—21). Det lille afholdssamfund Rechabiterne faar
en særskildt forjættelse fra Herren, fordi de holdt sin
stamfaders bud om ikke at smage vin. (Jer. 35, 6. 18— 19.
Paaskelammet i det gamle testamente skulde altid
ædes med usyret brød og bitre urter. Vinen, som tildels
benyttedes og ofredes til Herren, synes derhos at have
været ugjæret, hvorfor ogsaa orthodokse jøder i vor tid
næsten uden undtagelse druser ugjæret vin ved paaske
festen, ofte lavet af ferske rosiner. At det var ugjæret
vin ("vintræets frugt", druesaft), Frelseren dråk med
sine disciple, og som han benyttede ved indstiftelsen af
den hellige nadvere, er høist sandsynligt (Math. 26, 29;
Mark. 14, 25; Luk. 22, 18). De første kristne drunte
ogsaa regelmæssig ugjæret vin ved nadveren. I det nord
vestlige Europa derimod, hvor vindruer ikke vokser, og
hvor det at den grund var vanskeligt at faa leret vin,
blev det mere almindeligt at bruge berusende vin ved
nadveren. I vore dage har imidlertid flere kirkesamfund
vendt tilbage til druesaften. Mon ikke ogsaa vi luthe
ranere mere almindeligt burde gjøre det til en regel at
bruge kun ugjæret vin ved veren?
Men afholdssagen er selvfølgelig ikke afhængig at
spørgsmaalet om gjæret eller leret vin. Om det var
gjæret eller ugjæret druesaft, Frelseren benyttede ved
indstiftelsen af nadveren, eller Het var berusende vin,
han lavede i brylluppet i Kana, er forsaavidt af ganske
liden betydning for selve sagen. Den har god grund
i Guds ord alligevel. Afholdsarbeidet er ikke grun
det i løse paastande om ugjæret vin, eller at det
skulde^være synd "i og kor sig selv" at nyde berusende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 17:58:44 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/afhold/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free