- Project Runeberg -  Aisopos' fabler /
xii

(1919) [MARC] Author: Aesop Translator: Erik Hedén With: Arthur Rackham - Tema: Fables
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Företal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

filosofera över maktens innebörd och dess ringa lust att paras med
rätten.

I själva verket röja de aisopiska fablerna i stor utsträckning
just de lynnesdrag man skulle vänta av en diktande slav. De
inpränta ständigt den erfarenheten att det är styrkan och makten
som rår. Den svage må hava aldrig så rätt, han må aldrig så
oemotsägligt vädja till förnuftet, den starke gör ändå vad han
vill. Så är det, och så blir det, menar fabeldiktaren. Att hoppas
på en de förtrycktas resning, vilken skulle införa rättens rike,
ligger honom alldeles fjärran. Tvärtom hånar han flera gånger
de svagas otympliga försök att skaffa sig rätt. Vad det gäller är,
enligt honom, att se livet sådant det är och taga livet sådant det
är, i medvetandet att det icke kan ändras. Bäst är att taga det
muntert och, om man ej kan undvika olyckan, åtminstone göra
den lättare med ett skämt. Dessutom — ett vapen har i alla fall
den svage: listen. Med dess hjälp går det verkligen ibland att
reda sig mot den starke. Slutligen är ju även den starke endast
relativt stark, han är stark gentemot de svage men svag
gentemot de starkare och ofta även mot livet självt. Lyckans
omskiftelser gälla även honom, ja han är i viss mån mer utsatt för
dem än den svage, och om därför denne lugnt avbidar världens
gång, får han ofta se ödet hämnas hans lidanden, eller han
kanske rentav får ett tillfälle att själv hämnas.

Det är en viktig del av den helleniska anden som saknas i
denna fabelns livsåskådning. Där finns ej dess filosofiska idealism,
icke dess ivriga strävan efter ett bättre samhälle, icke dess
gentlemannaideal, icke dess tapperhet, icke dess trots mot ödet
och de mäktige; där finns intet eller blott föga av dess

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:52:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aisopos/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free