- Project Runeberg -  S:t Petersburg /
257

(1909) [MARC] Author: Iwan T. Aminoff - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och försäljas till olika priser för att pryda kyrkor, kapell, grafvar, fabriker,
kontorslokaler och hemmen.

Den vrå i rummet, där ikonbilden hänger, är hedersplatsen, hvilken
erbjudes den förnämste gästen. Framför det heliga föremålet hänger en
lampa, som brinner natt och dag hos somliga, endast vid högtidliga
tillfällen hos andra. Dagen före långfredag böra alla tända de heliga
lamporna, och man hämtar elden från kyrkorna. Tusentals människor synas
då gå på gatorna med sina vaxljus, hvilkas lågor de söka skydda genom
pappersstrutar, virade om ljusen eller ock genom att hålla händerna
skyddande omkring densamma.

Många ikoner anses ha en undergörande kraft, och lycklig den kyrka,
eller det kloster, som har en dylik talisman! Till det vandrar folket i massa,
och man gör pilgrimsfärder dit för att försona begångna synder, bota
sjukdomar eller bedja böner. Den ortodoxa kyrkan, som såg dylika
magiska bilder tillväxa i sådant antal, att snart sagdt hvarje litet, obetydligt
kapell komme att lägga sig till med en undergörare, måste proklamera,
att den skulle lämna sin auktoritet som stöd, innan ikonen kunde
förklaras vara undergörande. Man ville först pröfva och sedan döma.

Under vissa kyrkofäster träder bikten i förgrunden. Har man ej sitt eget
kapell — och det är icke få rika familjer som bestå sig med sådant —
besöker man sin katedral eller kyrka och anmäler sig till högtidligheten.
Bikten föregår nattvarden, och båda föregås af badstun.

Sedan man anmält sin önskan och erlagt afgiften, kan man infinna
sig hos den, som man önskar bli biktad af. Detta sker i ett slags
biktstolar, eller ock ställer man upp en skärm, hvilken döljer den biktande
från de medbiktande, men ej för de kyrkobesökare, hvilka röra sig fritt
i kyrkan och således kunna se hela ceremonien. De andra stå i kö bakom
skärmen och vänta.

Prästen visar ett ganska oberördt ansikte. Det är ju också hans yrke,
och han får inte höra något, som kan uppröra honom. Bikten består
nämligen ej däruti, att syndaren med ånger i hjärtat upprepar sina
förseelser och drifves af ett behof att få förlåtelse för desamma. Nej, detta
är fjärran från allas tankar.

I stället uppräknar biktfadern dödssynderna och frågar hvar och en
biktande, om han eller hon brutit mot densamma. Svaret blir oafbrutet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 11:58:40 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/aistpet/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free