- Project Runeberg -  S:t Petersburg /
411

(1909) [MARC] Author: Iwan T. Aminoff - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

scener, som utspelas, men brinnande skepp, röfvarbragder, mordscener
tilltala folket.

Platserna inom det åt teatern reserverade området betalas från några
kopek till ett par rubel, men dessutom tränges en gratispublik rundt
omkring barriären, och den har icke minst roligt åt de brokiga taflorna.

Konsertsalen, i hvilken mat- och spritservering pågår, består af en större
af trä uppförd byggnad med provisoriskt utseende. Kanske har den en
gång i tiden varit utställningslokal. Stockarna äro ohyflade och
öfverdragna med hvit limfärg. Det luktar matos därinne, där publiken dock
förekommer i pluralitet.

I gångarna inom trädgården tränges en ström af promenerande.
Floden vältrar sig fram genom den öfvertäckta passagen mellan orkestern
och salen, men rörelsen stannar, då musikens toner börja ljuda.

Och en verkligt god musik är det. Att servera en dålig musik i
Petersburg, där 99 % af invånarne äro musikaliska, vore ett brott, som skulle
medföra sitt straff i form af uthvissling. Man skulle aldrig förlåta den
förmätne, som djärfdes utsätta åhörarne för en usel orkester.

Man får timtals, med den största njutning höra den väl dirigerade
orkestern framföra brottstycken ur de förnämsta tonverken, bland hvilka
nordiska kompositörer äro de, som kanske bäst tolkas.

Allt glömmes af den lyssnande hopen, medan man spelar. Sorlet
tystnar. Med andäktig min stannar den promenerande, paren trycka sig
närmare intill hvarandra, slamret på restaurangen dämpas.

Man vill konstnjuta.

Dirigenten är medveten om sin makt öfver ej blott sina underlydande
utan ock öfver publiken. Han är den öfverlägsne. Orkestermedlemmarne
äro ett med sina instrument. Hänförelsen lyser i deras blickar, i deras
anletsdrag, och detta smittar, så att publiken står som hypnotiserad.

Så är det öfverallt, där god musik presteras, och få länder äro väl så
lyckliga att äga musikalisk begåfning som Ryssland.

Och den, som har röst, kan förtjäna en förmögenhet, i synnerhet divorna,
af hvilka många likväl förskaffa sig biinkomster på ett mer lättvindigt sätt.

Ryssarnes musikaliska begåfning visar sig också i dansen.

Denna är icke en produkt af inlärda danssteg utan ett uttryck för
känslorna. Musiken inspirerar, lägger beslag på passion och fantasi, och detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 11:58:40 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/aistpet/0419.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free