Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
farsoten. Ordet smitta förstås ej, utan man tillskrifver den helt andra
orsaker — onda makters inflytande.
Och dock är det så, att allvarliga försök ha gjorts att öfvertyga den
okunniga massan om sjukdomens verkliga orsaker. Allt strandar mot
fördomar och plägseder.
Arbetarefamiljen äter ur samma fat, dricker ur samma mugg.
Kyssandet äger rum i tid och otid. Man kysser de sjuka och dem, som dött i
smittosamma sjukdomar, man kysser samma ikonbild, som den
kolerasmittade eller syfilitiske ögonblicket förut vidrört med sina läppar.
En vanlig människa skulle vämjas därvid: ryssens religiösa åskådning
och vanorna från far och farfars tid göra, att detta faller sig naturligt
för honom.
»Har bog (gud) en gång föresatt sig, att kolera bryter ut, hjälper intet,
ej ens de noggrannaste hygieniska åtgärder», resonnerar muschiken. Alla
läkare i hela världen stå rådlösa: de enda hjälparne äro helgonen och
fromma människors böner, ja, man går understundom så långt, att man
anser det hädiskt att genom människopåfunder söka sätta sig emot den
gudomliga viljan.
Lägg därtill att såväl barn som äldre vanligen äro undernärda, finner
man många förklaringsgrunder till att koleran får fast fot i Petersburg;
man rent af förvånas öfver, att den ej gjort större skada.
Maria Magdalenasjukhuset, där fattiga kostnadsfritt erhålla värd. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>