- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Revy i bild och ord /
79

(1897) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstutställningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hela tiden sålda biljetterna, uppgick denna till 33,000 rdr. Sedan alla kostnader
blif-vit betäckta, återstod en behållning af ett par och tjugu tusen riksdaler, hvilka
öfver-lämnades till Fria konsternas akademis pensionskassa. Och ändå kunde man för denna
behållning köpa d’Unckers stora tafla »Första klassens väntsal» för 1,000 thaler samt
Werthmullers »Den dansande Bacchus» för 500 rdr.

På utställningen hade då inalles gjorts inköp för något öfver 60,000 riksdaler.

Konstnärernas materiella vinst af denna utställning var sålunda ganska
betydande, och i jämförelse därmed förefaller den ära, hvilken genom medaljer och diplom
spreds öfver konstnärskåren, helt anspråkslös. Man förvånar sig öfver det ringa antal
sådana hedersbetygelser, hvilka vid detta tillfälle utdelades. Det torde icke desto
mindre hafva sitt intresse att lära känna dem.

Guldmedaljer tilldelades följande konstnärer: prof. E. Bergh, mamsell A.
Lindegren, v. prof. U. Troili, v. prof. J. W. Wallander (svenskar), landskapsmålaren J. F.
Eckersberg (norrman) och historiemålaren C. Block (dansk).

Det var som man ser icke någon öfverflödande frikostighet med afseende på
den högsta utmärkelsen. Också ansåg prins Oscar sig föranlåten att öka medaljernas
antal med en sin speciella guldmedalj, hvilken han tilldelade Ferdinand Fagerlin för
dennes under själfva utställningen insända holländska interiör »Kärleksförklaring».

Desto frikostigare var man med »hedersbet-yget». Fristående bland dem som
erhöllo denna utmärkelse stod signaturen C + , ett kungligt märke, som aktades lika
mycket för den personlighet, hvilken dolde sig där bakom, som för den glödande
konst-kärlek, hvilken uppenbarade sig i de med signaturen märkta verken.

Hcdersbetyg tilldelades dessutom följande konstnärer:

Svenskar: kapten H. Ankarcrona, prof. J. Boklund, historiemålaren J. Z.
Black-stadius, genremålarne F. Fagerlin och A. Jernberg, ryttmästaren C. S. Kjörboe,
akvarellmålaren Egron Lundgren, historiemålaren A. ålalmström, genremålaren B. Xordenberg,
landskapsmålaren A. Nordgren, gravören L. Ruben, historiemålaren grefve G. v. Rosen,
prof. J. M. Stäck, v. prof. A. Törnqvist, v. prof. ål. E. åVinge och landskapsmålaren
A. Wahlberg.

Norrmän: historiemålaren P. A. Arbo, landskapsmålaren E. Bodom,
genremålaren F. Böe, genremålaren B. Hansen och landskapsmålaren ålorten Muller.

Danskar: genremålaren J. J. Exner. prof. J. V. Gertner, fru E. Jerichau, prof.
D. ålonies, genremålaren H. Olrich, prof. X. Simonsen, marinmålaren C. F. Sörensen
och genremålaren F. Vermehren.

Finnar: statybildhuggarne W. Runeberg och C. Sjöstrand.

Det är redan en ansenlig mängd af konstnärsnamn som passerat revy inför vår
blick. Det torde vara på tiden att göra sig reda för, hvilken insats i epokens
konst-lif och utveckling de mera betydande af dessa namn representera. Vi följa här nedan
den anvisning en samtida anmälare gifver i sin redogörelse för konstutställningen, och
om den än icke kan sägas vara fullständig eller dess omdömen fullt pålitliga, ger den
oss dock en ganska god bild af den konstnärsskara, som då var representerad i
Nationalmuseets salar.

Främst både genom sin sociala ställning i allmänhet och särskildt genom den
ställning af beskyddare och mecenat som han intog till konstnärerna, stod kung Carl
signaturen C + , primus inter pares, genom begåfning och sympatier befryndad med
det konstnärssläkte, hvilket slöt sig omkring honom som barn kring sin far eller yngre
syskon kring en äldre broder. Det finns en fotografi från den tiden, föreställande
kung Carl i kretsen af de samtida konstnärerna. Denna intima bild ger en ganska
tydlig föreställning om det förhållande hvari konstnärsvärlden stod till konungen. Det
är här kamraten och vännen som delar de ideella intressena med en krets, hvilken i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:56:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akisfsh/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free