- Project Runeberg -  Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897. Revy i bild och ord /
178

(1897) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Utställningens öppnande af A. H—m

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Man hade kunnat vänta att svenskarne, hvilka onekligen erhållit den bästa platsen
strax vid hufvudingången till Industrihallen och hvilka äro till antalet bäst
representerade, äfven skulle visat den mest omfattande, den dyrbaraste, vackraste och mest
intressanta utställningen af dessa arbeten, helst Sverige icke är något fattigt land,
men danskarne hafva öfverflyglat oss ej blott i dyrbarheten af de utställda föremålen,
utan äfven i storslagenhet. Detta kan ju dock bero på vissa omständigheter, såsom
beställningar af storartade arbeten etc. Norrmännen uppträda åter på ett helt annat
sätt. De hafva fullt ut lika stort utrymme som danskarne, men hafva icke så
storartade föremål att visa. Däremot hafva de en nästan genomgående nationell anda
uti sin utställning; en sträfvan efter något nationellt. Filigransarbeten, genomskinliga
och icke genomskinliga emaljarbeten, samt för dekorativa motiv mönster hemtade
från nordens tidigare ålder. Alla tre nationerna hafva utmärkta saker att uppvisa.
Ryssarne hafva vi talat om förut. De hafva en genomgående rysk prägel uti allt
som hör till guldsmeds- och silfversmedsarbeten, men uti juvelerarearbeten skilja de
sig ej från andra nationer, och de synas öfver hufvud taget komna hit mera för
kommers än för utställning.

Må vi nu återgå till våra svenska utställare. Vi möta då i främsta rummet
Gustaf Möllenborgs utställning. Hans dryckeshorn på en särskild piedestal framför
hans montre vinner allmän beundran. Det är ett mästerverk och hvarje kännare
måste med förtjusning stanna framför detsamma. Inne i montren är ett annat horn,
utfördt i nordisk stil och äfven en beundrandsvärd borduppsats tillhörande
kronprinsparet, samt kanna, kalk och paten af förgylldt silfver af stort värde. En skål med
medaljonger af våra konungar, ett par pokaler, en del charmanta dryckeskannor och
bägare samt ytterst dyrbara juvelerarearbeten bära vittne om framstående
konstskicklighet; dessutom ett stort magnifikt fat efter Otto Strandbergs komposition.

Vi skola ej säga mycket om hvar och en. Men guldsmedsarbetena äro till
en viss grad mätare af nationernas bildning och konstsinne, hvarför vi icke kunna
underlåta att ingå något i detalj. Guldsmedsarbetena äro lika viktiga i detta
hänse-enda som maskiner, väfnader etc.

Guldsmedsbolaget vill ej stå mycket efter. Det visar en pokal i drifvet silfver,
ett par borduppsatser, af hvilka en betingar ett pris af 8,000 kr. Ett drakskepp såsom
borduppsats, ett par dryckeshorn af stort värde, samt kannor, kaffeservis af högst
konstnärligt värde, och för öfrigt gediget guldsmedsarbete. Carlman excellerar i fina
arbeten, hvaraf hans kannor, hans dosor, skålar, bål och magnifika dryckeshorn i
götisk stil bära vittne. Hans arbeten vittna om stor skicklighet. Hallberg har ett
fat tillhörande danska kronprinsparet och vittnande om denna firmas stora
konstnärskap i arbeten i drifvet silfver. Därom vittna äfven tvenne statyer i silfver samt ett
toilettgamityr i förgyldt drifvet silfver och ett par mästerliga kandelabrar. Men någon
större samling af hans dryckeskannor ser man ej.

Anderson har utställt riktiga konstverk, hvarom vittnar hans kopior af staden
Nurnbergs skänker till Gustaf II Adolf — den ena föreställande Atlas bärande
himmelsgloben den andra Herkules bärande jordklotet. En staty med motiv ur Frithiofs
saga är mästerlig. Likaså en pokal till skyttetäflingen innevarande år m. fl. arbeten.

Men äfven från landsorten ser man vackra prof på konstnärlighet. S. Möller
i Malmö visar vackra bägare och skedar. Sam. Pettersson i Linköping har ett vackert
dryckeshorn samt några stilfulla kannor och en vacker kaffekanna med skål. Äfven
Strömberg i Haparanda uppträder med lappska motiv i särdeles lyckad användning.
Man ser att konsten bor i vårt land full af lif och sökande dag från dag höja sig.
Mången säger att rent nationell konst är utmärkande för civilisation. Vi tro det icke.
Det är endast ett sträfvande att väcka en nation till en konstnärlig utöfning af dess

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 17:59:25 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/akisfsh/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free